Samsung is er natuurlijk als de kippen bij, nu Windows 8 gelanceerd is. Je kan de komende weken daarom nog wel meer recensies over Samsung-producten met Windows 8 verwachten. Vandaag richt ik mij op de Samsung series 5 Ultra touch, een ultrabook met een 13,3 inch touchscreen, een Ivy Bridge-processor en een zeer robuuste behuizing. De Series 5 Ultra touch is Samsung’s eerste ultrabook met een touchscreen.

De Series 5 Ultra touch is dus voorzien van een aanraakgevoelig scherm. Het paneel kan maar liefst tien vingers tegelijk vastleggen, wat natuurlijk mogelijkheden biedt bij het spelen van spelletjes die de invoer van meerdere vingers kunnen vereisen. De komst van aanraakgevoelige schermen mag met Windows 8 natuurlijk geen verrassing meer zijn, het besturingssysteem is mede rondom aanraakgevoelige systemen gebouwd en de komende jaren lijken we er dan ook niet om dit soort producten heen te kunnen. Of het een gimmick is, of echt een meerwaarde biedt, moet de komende jaren nog gaan blijken. Voor nu lijkt het een leuke eigenschap, maar uiteindelijk moeten de applicaties gaan uitmaken of het een blijvertje is.

In de prijsvergelijker van Techzine vind je de Samsung Series 5 Ultra touch momenteel terug voor een prijs minimaal 998 euro. Financieel gezien vergelijkbare systemen zijn bijvoorbeeld de Dell XPS 14, de Acer Aspire S3-391 en S5-391, de Toshiba Satellite Z930 en de Asus UX Zenbook UX32VD. Je vindt een vergelijking tussen deze systemen terug op deze pagina. Al de concurrerende systemen zijn echter nog voorzien van Windows 7, al is het besturingssysteem wel tegen een zacht prijsje te updaten naar Windows 8. Een aanraakgevoelig scherm is echter niet zomaar te realiseren en ook dat ontberen de vernoemde systemen.