,

Nieuw!

Interface

Hetgeen wat mij nog meer opviel in de FM Classic-mode is dat de interface totaal verschillend is ten opzichte van de normale interface. Het is duidelijk dat ze hier op meer casual spelers richten met meer plaatjes, meer overzicht en duidelijke kleuren. De interface is hier een stuk minder saai, of liever, minder serieus dan de normale mode. Het oogt fijn en werkt prima, al vraag ik mij af of de overstap naar de normale Football Manager-mode niet te groot wordt doordat je én meer functies, én een andere interface krijgt.

Het eerste dat mij opviel toen ik de normale mode van FM13 voor het eerst startte, is dat de interface vele malen sneller werkt dan voorheen. Het is heel even wennen als je van FM12 overstapt, maar daarna gaat alles supersnel. Je kunt binnen een bepaald scherm snel navigeren naar een bepaalde club of speler, omdat de zoekfunctie nu een dropdownmenu tevoorschijn tovert waar je via wat doorklikken zo kan komen waar je wilt, bijvoorbeeld via Land -> Competitie -> Club of Continent -> Competitie direct naar je doel te gaan.

Challenges

Ook nieuw in FM13 is de zogenaamde Challenge Mode. Deze mode bestaat uit vooraf bepaalde scenarios, waarbij aan jou gevraagd wordt een bepaald doel te halen. Denk hierbij aan het voorkomen van degradatie vanaf de laatste plek, het winnen van de competitie zonder te verliezen of te voorkomen dat je ontslagen wordt terwijl al je sterspelers geblesseerd zijn.

Er zitten vijf Challenges in de game, waaraan op een later moment mogelijk nog meer challenges toegevoegd kunnen worden. Het grote probleem met deze challenges is dat je teamkeuze in bijna alle gevallen volledig vrij is. Zo kun je bijvoorbeeld met Barcelona de degradatie-challenge doen. Dit is een koud kunstje natuurlijk, ook al begin je vanaf de laatste plek. Hier hadden de ze je eigenlijk uit een beperkte set clubs moeten laten kiezen, om het zo daadwerkelijk een uitdaging te maken.
De Challenge Mode is alleen in FM Classic-vorm beschikbaar, je mist dan dus veel opties ten opzichte van de normale mode.

Trainingen

De grootste wijzigingen voor FM13 ten opzichte van FM12 zijn de trainingsschema’s en coaches. Het aantal opties voor het trainen van spelers is uitgebreid, zo kun je nu spelers gerichter laten trainen op specifieke rollen, en kun je bepaalde speelwijzes trainen met het oog op komende wedstrijden.

Daarnaast zijn je coaches voor het eerst ook onderverdeeld in jeugdcoaches en coaches voor het eerste team. Voorheen was een enkele trainer inzetbaar voor beide afdelingen. Het vinden van goede jeugdcoaches is hierdoor best een uitdaging geworden, aangezien veel coaches liever het eerste elftal coachen dan de jeugd.

Staf

Ook nieuw in FM13 is de introductie van een zogenaamde Director of Football en een Head of Youth Development. Deze twee nieuwe functies bieden je de mogelijkheid om een staflid aan te nemen dat allerlei zaken van je over kan nemen en dit aan je kan rapporteren. Zo kan het hoofd van de jeugdopleiding jeugdspelers zoeken en contracteren, waarbij je kunt instellen of jij uiteindelijk de overgang van nieuwe spelers goedkeurt of dat je hem de volledige vrijheid geeft. Ook kun je de voetbaldirecteur de opdracht geven om spelers op de verhuurlijst van clubs te voorzien. Hierdoor kun je ook in de normale FM-mode alsnog wat taken uit handen geven, als je dat wilt.

Daarnaast kunnen coaches nu ook opleidingen volgen en certificaten behalen, waardoor ze verder ontwikkelen. Een welkome toevoeging, aangezien coaches voorheen een noodzakelijk kwaad waren en je er niet naar omkeek die tijd is nu voorbij.