, ,

De Intel SSD 335 Series

Intel gebruikt voor de SSD 335 Series dezelfde controller als dat al eerder bij de SSD 330 en 520 Series werd toegepast: de SandForce SF-2281. SandForce is nog druk in de weer met de ontwikkeling van een derde generatie van de controllers en voorlopig is er dus weinig ruimte voor verbetering voor de SSD-fabrikanten. Er zijn wel betere alternatieven, maar niet uit de stal van SandForce. De tweede generatie van de SandForce-controllers was bij uitgave de snelste optie voor SSD-fabrikanten, maar inmiddels is dat verleden tijd. Dit betekent dat SSD’s met een SandForce-chip qua prestaties vaak niet meer meedraaien in de top en het dus van andere aspecten zoals de prijs moeten hebben.

Ruimte voor verbetering is er echter wel als het gaat om de MLC-chips die gebruikt worden voor het opslaan van gegevens. In plaats van chips die op een proces van 25nm worden ontwikkeld, heeft Intel een nieuwe stap gezet. Er worden nu op namelijk chips die op 20nm geproduceerd worden gebruikt. Dat levert in de specificaties niet veel verschil op en ook de kleine wijziging in het typenummer van de SSD toont eigenlijk al aan dat de SSD 335 Series slechts een kleine update is ten opzichte van de 330 Series.

Wel is het zo dat als het productieprocedé verkleind wordt, dit normaliter ook verbeteringen met zich meebrengt. Zo zijn de productiekosten lager waardoor het prijskaartje voor de consument ook lager kán uitvallen. Een ander voordeel is dat het stroomverbruik vaak ook lager uitvalt, wat bij het gebruik van een apparaat met accu voordelig is omdat de SSD dan een minder groot aandeel van het stroomverbruik van het systeem voor zijn rekening zal nemen.

Hoewel de Intel SSD 335 Series in eerste instantie enkel beschikbaar was met 240GB opslagruimte, zijn er inmiddels ook varianten met minder opslagruimte aangekondigd. Intel is voornemens varianten met 80GB en 180GB aan opslagruimte op de markt te zetten. Mocht je voor één van deze schijven gaan, dan moet je in je achterhoofd houden dat de prestaties van deze schijven vrijwel zeker een stukje lager zijn. Bij SSD’s geldt namelijk dat de prestaties hoger zijn naar mate de opslagruimte oploopt. Intel wil deze SSD’s overigens ook van een ander uiterlijk gaan voorzien.

Intel geeft 3 jaar garantie op de Intel SSD 335 Series. De Intel SSD 330 Series kost momenteel 177 euro en daarmee liggen de prijzen dus vrijwel gelijk. Het goedkopere aspect van het 20nm-productieproces is dus momenteel nog niet doorgevoerd in de prijs.