Scherm, geluid, camera

Scherm

Om maar met de deur in huis te vallen, de HTC One M9 heeft een redelijk scherm, maar zeker niet meer dan dat. De helderheid van het scherm valt mij wat tegen evenals de kijkhoeken van het scherm. Veel vlaggenschepen beschikken tegenwoordig over schermen die een heel stuk beter zijn dan het scherm van de HTC One M9.

Voor de gemiddelde gebruiker zal het scherm prima zijn, maar iedereen die een winkel binnen stapt en de schermen van de nieuwe vlaggenschepen gaat vergelijken zal zeker niet onder de indruk zijn van het scherm van de HTC One M9. Het is allemaal niet zo spetterend als bij andere merken. Is het een reden om niet voor deze smartphone te kiezen? Voor de meeste gebruikers waarschijnlijk niet want het is geen ernstige tekortkoming, het is meer iets extra’s dat sommige concurrenten wel kunnen bieden, maar ik vind dat je voor 749 euro best dat stukje extra mag verwachten.

Over het scherm was ik niet zo te spreken, maar het geluid daarentegen, dat is echt enorm goed bij deze HTC One M9. HTC maakt wederom gebruik van HTC Boomsound, deze technologie is nog samen met Beats ontwikkeld, dat hoor je gewoon echt terug. Het geluid van de HTC One M9 is net als bij de One M8 een stuk beter dan bij veel van de concurrentie. Het verschil tussen de One M8 en de One M9 zal er misschien best zijn maar is niet iets wat wij kunnen horen. Uiteraard blijft het een smartphone dus superieur geluid moet je zeker niet verwachten, maar voor een smartphone is dit mogelijk wel de beste geluidskwaliteit die er is.

Camera

De camera van de HTC One M9 is een gevoelig puntje, vorig jaar wist HTC met de One M8 enorm veel indruk te maken om vervolgens volledig op zijn smoel te gaan met de camerakeuze. Vorig jaar koos het bedrijf voor een 4 megapixel ultrapixel camera gecombineerd met een 2 megapixel camera erboven. Deze twee camera’s moesten er samen zorgen voor geweldige foto’s die achteraf ook nog te bewerken waren. In de praktijk bleek dat allemaal flink tegen te vallen, daarom heeft het bedrijf dit jaar gewoon gekozen voor één goede 20,7 megapixel camera.

We hebben uiteraard ook dit jaar de nodige foto’s en video’s geschoten met de HTC One M9. Naar mijn mening is het wel een hele verbetering ten opzichte van vorig jaar maar het is wederom niet de beste camera in de markt. De foto’s zijn aardig, maar de meeste concurrenten zoals Apple, LG, Microsoft (Nokia), Samsung en Sony lijken gewoon verder te zijn op cameragebied. De foto’s zijn zeker niet slecht, maar voor mijn gevoel is het gewoon redelijk. De gemiddelde gebruiker zal tevreden zijn met deze camera, meer dan bij het model van vorig jaar, maar voor degene die echt veel foto’s maken met hun smartphone stelt deze camera toch een beetje teleur. Zeker als we kijken naar de scherpte van de foto’s en de hoeveelheid ruis. Oordeel zelf en bekijk onderstaande foto’s.

Wat betreft de video’s ondersteunt HTC dit jaar 4K-opname, Full HD opname op 60 frames per seconde en slowmotion. Dat is natuurlijk een hele grote verbetering ten opzichte van vorig jaar. Als ik vervolgens de testvideo bekijk die ik heb opgenomen is het opnieuw redelijk maar niet meer dan dat. Wat mij vooral stoort is de traagheid van de autofocus, daar had ik overigens niet in elke video last van, maar deze testvideo laat het wel heel mooi zien, in het midden van de video is een reclamebord van de Prenetal te zien en dat wordt pas na 16 seconde scherp. Inmiddels heb ik meerdere firmware-updates voorbij zien komen maar ik ben nog steeds niet overtuigd van deze camera. Ook hoor je de wind heel duidelijk door de opname heen, dat zijn allemaal zaken die tegenwoordig eenvoudig zijn op te lossen.