Scherm en camera

De iPhone SE is een uitkomst voor wie niet kan of wil wennen aan het grotere scherm van de iPhone 6S: het toestel is uitstekend met één hand te bedienen, zelfs schermelementen in de linkerbovenhoek zijn zonder veel inspanning te bereiken met je duim. Voor veel mensen zal dit de doorslaggevende reden zijn om tot aanschaf over te gaan. Apple heeft het frontpaneel van de iPhone SE gelijk gehouden aan dat van de iPhone 5S: een resolutie van 1136×640 bij een diagonaal van 4 inch zorgt voor een pixeldichtheid van 326ppi. Dit betekent dat je zelfs met je neus op het scherm geen individuele pixels kunt onderscheiden: tekst is haarscherp en foto’s zien er geweldig uit. 3D Touch, een van de paradepaardjes van de 6S en 6S Plus, zal je tevergeefs zoeken op de iPhone SE. Een groot gemis vinden we dit echter niet, omdat 3D Touch vooralsnog vooral gebruikt wordt voor snelkoppelingen en geen compleet nieuwe besturingsmogelijkheden met zich meebrengt. Apple demonstreerde 3D Touch voornamelijk in combinatie met Live Photos, waarbij de camera een paar seconde voor en na het indrukken van de sluiter opslaat als een filmpje. Het afspelen van zo’n Live Photo deed je door het scherm harder in te drukken. Op de iPhone SE wordt Live Photos ook gewoon ondersteund: in plaats van harder drukken op het scherm druk je gewoon iets langer op de foto. Dit werkt prima en geeft meteen de zwakte van 3D Touch aan: de geboden functionaliteit is eigenlijk prima met een normaal scherm te simuleren. Nu we het toch over Live Photos hebben, moeten we ook de geüpgradede camerasensor noemen. Apple maakte sinds de iPhone 4S gebruik van een uitstekende 8-megapixel sensor uit de stal van Sony en heeft pas recentelijk gekozen voor een nieuwer model, een 12-megapixel sensor, die we nu ook in de iPhone SE terugzien. De sensor biedt weinig voordelen bij fotografie omdat er al weinig af te dingen viel op de kwaliteit van de ‘oude’ sensor; wie foto’s van de 5S en SE naast elkaar ziet moet moeite doen om de verschillen aan te wijzen. De nieuwe sensor laat zich vooral spreken bij video: filmen in Ultra-HD-kwaliteit is nu geen probleem meer, zodat de iPhone SE ook echt ingezet kan worden voor semiprofessionele 4K-opnames. Let wel, wie voor een 16GB-model heeft gekozen kan maar beter uit de buurt blijven van 4K-video, want na amper een half uur filmen heb je het complete geheugen gefilmd. 64GB opslagcapaciteit is hier simpelweg een vereiste.