Graphics boven alles?
Ongetwijfeld het meest bekende over Crysis zijn de graphics. Net als FarCry toen, zijn de graphics veruit de beste die er op dit moment zijn. Alle next-gen snufjes die je kan bedenken zitten in de game. Parallax Occlusion Mapping, Parametric Skeletal Animation System, Lightbeams, Subsurface scattering, Soft Shadows, Ambient Occlusion, alle dure termen van dit moment zijn aanwezig. Wat zegt dit? Tsja, niet veel anders dat je zeker weet dat je dit spel niet op zijn hoogste instellingen kan spelen met de huidige generatie videokaarten.
Zelf speel ik op het volgende systeem:
[th colspan=2]Systeemspecificaties:[/th]
Processor | Intel Core2Duo E6750 |
Moederbord | Asus P5K-E/WiFi AP |
Videokaart | nVidia GeForce 8800GTX 768MB |
Geheugen | 4x 1024MB OCZ DDR2 PC6400 |
Harde Schijf | Samsung SpinPoint T166 400GB |
Besturingssysteem | Windows Vista Ultimate 64-bit UK |
Op dit systeem kan ik het spel op Very High spelen, maar dan moet ik wel genoegen nemen met een framerate van 10-15 frames per seconde. Daarom speel ik het spel met alle instellingen op High, waardoor ik gemiddeld 25-30 frames per seconde heb, en af en toe wat minder tijdens heftige situaties.
Is dit een punt van kritiek? Nee, want net als met FarCry kon ook op dat moment geen enkele videokaart het spel aan op de hoogste intellingen. Misschien dat de volgende generatie videokaarten genoeg is voor de ontzettend zware engine.
Dankzij de grote mogelijkheid de instellingen aan te passen via config files die je zelf kan maken, of die gamers via internet beschikbaar stellen kan je de performance verbeteren.

Hebben de graphics verder nog een functie in de game? Niet direct, maar het verbeterd wél de spelervaring. Door de mooie schaduwen en andere effecten zoals de zogenaamde "Godrays" die door te bladeren van bomen schijnen ziet alles er wel veel geloofwaardiger en realistischer uit.
Andere dingen die met de CryENGINE2 meekomen zijn de geweldige physics. Alle (palm)bomen kunnen kapot, alle voertuigen ook en alle gebouwen die je ziet kunnen danwel gedeeltelijk, danwel compleet vernield worden. Dit zorgt soms voor tactische blunders: zo ging ik een keer in een klein hutje met dunne muurtjes zitten toen een helikopter mij in de gaten had. Foute keuze. De muren werden omver geschoten door de helikopter, en mijn dekking was weg, waarna ik niet veel later opnieuw kon beginnen. Dit kan je ook tegen je vijanden gebruiken: kan je iemand niet zien omdat hij in een hutje schuilt? Geen probleem, gewoon een granaat tegen het muurtje gooien en weg muurtje. Ook wachttorens zijn geen probleem, even met Maximum Strength een paar klappen er tegenaan of een raket er op en de toren stort in elkaar. Zo kan je de physics in jouw voordeel gebruiken.