Inleiding en het ontstaan

Spore, een spel wat door velen lang werd verwacht, en op 5 september 2008 was het dan eindelijk zo ver. Spore is een spel waarbij je de evolutie van een wezen bepaalt. Je gaat hierbij door verschillende fasen, vijf in totaal. Spore is een spel wat ontwikkeld is door Will Wright, de maker van het zeer succesvolle "The Sims", hij hoopt met Spore dan ook op eenzelfde soort succes. In deze review kijken we onder andere naar de gameplay en hoe het spel is ontstaan. Ook doorlopen we de vijf fases

De Naam

Spore was in eerste instantie niet de naam die de ontwikkelaars voor het spel hadden bedacht, het werd gebruikt als werktitel. De bedoeling was om het spel "Sim everything" te noemen, maar uiteindelijk werd hier van afgezien, omdat deze naam mogelijk een bepaalde verwachting zou scheppen vanwege het grote succes van "The Sims"

Het doel

Het spel heeft niet echt een doel, je kunt doen en laten wat je zelf wilt, er is niet echt één manier om het spel te doorlopen. Ook veranderen de werelden waarin je speelt telkens, deze worden namelijk gegenereerd door de computer, waardoor je elke keer weer een andere ervaring hebt bij het spelen.

De "Wezens"

In het spel kun je allerlei verschillende wezens tegenkomen. Omdat deze wezens door de computer gemaakt worden kan het zijn dat je vaker dezelfed wezens tegenkomt. De ontwikkelaars hebben hier echter wat op verzonnen. Er is een zogenaamde Sporepedia, waar iedereen zijn creaties kan uploaden. Deze creaties worden vervolgens in het spel ingeladen, waardoor je nog meer variatie in het spel krijgt en je steeds verschillende wezens tegenkomt.

Creature creator

In het spel zit ook een creature creator. Er is ook een stand-alone-versie beschikbaar waar meerdere mogelijkheden in zitten. In deze creator kun je je cel, of wezen, zo aanpassen als jij dat wilt, maar het aanpassen kost wel geld in de vorm van dna-punten. De creator is er alleen in de eerste twee fases, daarna kun je je wezen niet meer aanpassen. Wel is het mogelijk je wezentje aan te kleden, met bijvoorbeeld een helm, of een rok van bladeren.

De celschepper in de celfase