, , , , , ,

Ervaring

Vol goede moed plof ik neer achter mijn computer. Veel ervaring met het produceren van muziek heb ik niet, zeg maar goed geen. Vroeger heb ik wel eens een soortgelijk pakket mogen gebruiken maar dat is al weer heel wat jaartjes geleden, zeg maar gerust een stuk of 15. Eerlijk gezegd weet ik de naam niet meer van het pakket. Ik weet niet eens of het wel van Magix was.

Ik ga zitten en merk dat er qua basis functionaliteit in 15 jaar weinig veranderd is. Je hebt je geluidssporen en je bibliotheek aan geluiden en daarmee kan je beginnen te experimenteren. Ik kies voor hardstyle omdat ik wel zin heb om flinke "boem muziek" te maken om mijn gezinsleden flink mee te irriteren als ik een keer mijn dag niet mee heb en gooi de eerste percussie beats het scherm op.

Het gevolg is een pandemonium aan geluiden en effecten. Je probeert eens een knopje hier, een schuifje daar, voegt nog een extra spoor toe en probeert ondertussen ook het overzicht in je track te houden. De interface van het pakket is altijd duidelijk. Er zit een easy mode in en een normale mode, maar de easy mode waar je in begint heb ik gelijk omgezet naar normaal aangezien het de complexiteit niet verhoogt. De interface blijft ontzettend duidelijk alleen zijn de meer geavanceerdere functies niet verstopt. Wellicht leuk voor wat jongere mensen zodat ze niet overrompeld worden, maar de uitdaging van het ontdekken wil ik mezelf niet ontzeggen en die van jou, als lezer, ook niet.

De dag erop heb ik mijn track nog eens beluisterd en de zooi gelijk weggegooid. Wat een troep zeg. Nog maar eens proberen. We selecteren een andere stijl en we zijn weer een uurtje zoet. Daarna gooi ik het resultaat weer weg en probeer ik nog een ander stijltje.

Probleem is dat je hiermee geen originele hit kan maken waarmee je multimiljonair wordt, een eiland koopt en vervolgens de rest van je leven aan het strand gaat liggen met een Mojito in je hand. Maar zeg nou eerlijk, een pakket van 99,- hoeft hier realistisch gezien ook helemaal niet mee in staat te zijn. Na mijn experimenten heb ik duidelijk gezien waar Magix graag naartoe wil. Een speeltuin voor muziekliefhebbers om in rond te zoeken naar geluiden en effecten. Noem het een springplank naar de professionele pakketten, zoals Reason en FLStudio. Dit klinkt misschien denigrerend, maar het tegendeel is absoluut waar.