, , , ,

Snelheden

Een router die je op allerlei manieren kunt configureren is mooi, maar zeker in het segment van de n-routers draait het voornamelijk om snelheid. Tijdens de persdemo van Netgear en EA werd de WNDR3700 door David Henry, Director Home Networking products van Netgear, de Ferrari onder de routers genoemd. Zulke uitspraken verdienen natuurlijk een test en die is uitgevoerd met het programma IPerf.

IPerf is een op tekst gebaseerde applicatie die doorvoersnelheden van netwerkadapters kan meten, zonder dat de computer een beperkende factor is. Tijdens de test fungeert één computer als server, terwijl de andere computer bestanden verstuurt. Bij alle tests is gebruikgemaakt van CAT5-kabels, om een zo betrouwbaar mogelijke test uit te voeren.

Dan naar het testen zelf. Ik heb de router eerst uitgebreid bij mij thuis getest, maar bemerkte al gauw dat ik daar geen betrouwbare resultaten kreeg, met name vanwege interferentie met andere routers in mijn appartementencomplex. Omdat ik de router wilde testen tegen de Lancom L-310 en de Linksys WRT610N-EU, twee dual-band routers die we op Techzine eerder reviewden, hebben we besloten dat het eerlijker zou zijn om de tests onder dezelfde omstandigheden bij Dolphin-IS op kantoor uit te voeren. Toch moet erbij gezegd worden dat het vrijwel onmogelijk is om de tests voor het draadloze netwerk altijd onder dezelfde omstandigheden uit te voeren, de tests geven dus een goede indicatie van wat de router kan, maar wat de router uiteindelijk bij jou thuis doet is afhankelijk van veel factoren.

Snelheid bedraad

In tegenstelling tot de draadloze signalen zijn de omstandigheden voor het testen van de ingebouwde gigabit ethernetpooren eigenlijk wel altijd hetzelfde. Daarom hebben we de router in deze test vergeleken met alle andere gigabit-routers die we op Techzine reeds reviewden. We hebben voor deze test twee computers met een CAT5-kabel verbonden met de router en de IPerf-test uitgevoerd. De WNDR3700 scoorde gemiddeld over tien tests een fraaie score van 945 mbit/s, daarmee is samen met de Belkin N+ de snelste gigabit-router die we tot nog toe getest hebben.

Voor de volledigheid hebben we trouwens ook nog de WAN-LAN snelheid getest, die kwam uit op een zeer nette 466 mbit/s, ruim genoeg voor de snelste internetabonnementen die momenteel te verkrijgen zijn in Nederland.

Snelheid draadloos

Hoewel we op Techzine meerdere 802.11n-routers hebben gereviewed hebben we ervoor gekozen om de WNDR3700 alleen te vergelijken met de twee andere dual-band routers die we reeds op Techzine onder de loep namen. single-band routers zenden zoals eerder besproken alleen op de 2,4 GHz-band uit, terwijl dual-band routers ook op de 5 GHZ-band uitzenden. De condities van de tests zijn zo gelijk mogelijk gehouden, we hebben de snelheden getest op één meter afstand van de router, met behulp van een laptop met 802.11n-ondersteuning, de basiscomputer was een desktop die bedraad verbonden was met de router. Tijdens de test zond de router uit op beide banden. We hebben de tests zowel uitgevoerd voor de 5 GHz-band als voor de 2,4 GHz-band.

5 GHz-band

En ook na tien tests met iPerf zette de WNDR3700 hele nette resultaten neer, het gemiddelde kwam uit op 79,1 mbit/s, waarmee de WNDR3700 de andere twee dual-band routers voorblijft. Hoewel dit in vergelijking met de andere geteste routers dus een hele goede score is, zou deze router in theorie zeker richting de 100 mbit/s moeten kunnen gaan als de omstandigheden optimaal zijn. Voor wat betreft onze testsituatie is de WNDR3700 de snelste dual-band router die we tot nog toe getest hebben.

2,4 GHz-band

Ook voor deze band hebben we tien tests uitgevoerd op een meter afstand en de snelheid kwam uit op 40,4 mbit/s. Dat is een stuk minder snel dan de 53,1 die de Lancom L-310 neerzette, maar desondanks een prima snelheid. Desondanks geven de resultaten wel aan dat je voor het 802.11n-protocol een stuk beter uit bent met de 5 GHz-band.

Bereik

Het leek mij goed om eens te kijken hoe de WNDR3700 presteert op wat grotere afstanden en met obstakels ertussen. In tegenstelling tot de andere routers hebben we de WNDR3700 aan een aantal locatietests onderworpen. Zo hebben we op de verschillende banden ook een test uitgevoerd met de laptop in een kamer naast de router met een muur ertussen (op circa 3 meter) en hebben we een test uitgevoerd waarbij de laptop zich een verdieping lager en buiten bevond (circa 10 meter). De resultaten waren echter te afwijkend om betrouwbaar te zijn. Zo werden er de 2,4 GHz hogere snelheden gemeten naarmate de afstand groter werd. Desondanks konden we uit de resultaten afleiden dat de WNDR3700 een sterk signaal biedt en ook op langere afstanden fatsoenlijke snelheden biedt.