, , , ,

Drama

Grafisch goed

Het grootste pluspunt van de game is het de 3D engine, deze is te vergelijken met de pc-versie van de FIFA-voetbalgame. Dat is erg mooi, zeker als je het vergelijkt met de engine van Football Manager 2010. De engine is snel en duidelijk, dus pluspuntjes voor de game hier.
Ook de vormgeving van de interface is mooi, veel ‘fotoachtergronden’ en mooie plaatjes, wederom een stuk beter in vergelijking met Football Manager 2010, waar er amper plaatjes te vinden zijn en voornamelijk tekstlabels.

Helaas is het dankzij al die plaatjes ook direct een heel stuk onoverzichtelijker. Er is zo ontzettend veel in het scherm te zien, dat je soms niet meer weet waar je op moet klikken, of waar je op kunt klikken. EA heeft dus eigenlijk iets te veel gedaan op het grafische gebied. Ook is de samenhang van verschillende stijlen enigszins raar te noemen, de menu’s zijn strak (maar onoverzichtelijk) en de 3D-engine is netjes. De weergave van je stadionontwikkeling en ontwikkeling van vastgoed en infrastructuur passen hier echter totaal niet bij. Het lijkt zelfs alsof die twee onderdelen uit een andere game zijn geplukt en in FIFA Manager 10 gepropt zijn, erg vreemd.

Onhandig zoeken

De heel slechte samenhang van het spel is ook te merken in de gameplay. Zo is het scouten waardeloos te noemen, er komt heel veel niet interessante informatie terug en de informatie die je zoekt krijg je niet. Ook is de waarde van spelers bizar, sommige middelmatige spelers zijn veel te duur en topspelers zijn te goedkoop (Fernando Torres kost bijvoorbeeld maar vijftien miljoen euro). De database van het spel is ronduit slecht te noemen. Er zitten erg weinig spelers in en de informatie over die spelers is erg summier. Het is soms bijna onmogelijk om het verschil tussen spelers te zien en ook de kwaliteiten van individuele spelers zijn lastig de vinden. Het overzicht in de verschillende schermen zorgt er voor dat het beheren van spelers en het zoeken naar spelers erg lastig wordt.

Te veel onzin

Eerlijk gezegd voelt FIFA Manager 10 aan als samengeraapt zooitje. De verschillende onderdelen van het spel sluiten niet lekker op elkaar aan en het grafische gedeelte zorgt voor heel drukke schermen waar eigenlijk niets op staat. De tactische opties zijn voor een voetbalmanager te mager en de onzin rond de wedstrijden zoals de merchandising en uitbreiden van je stadion, zijn dingen die waar je als manager in het echt nooit over kunt beslissen. Leuke functies, maar totaal overbodig, ze hadden die tijd beter kunnen besteden aan het tactische gedeelte.