, ,

App en bediening

De App werkt sinds versie 2.0 naar onze mening een stukje prettiger. Zo zijn bepaalde zaken direct toegankelijk via een knopje dat altijd zichtbaar is. Denk aan het knopje voor playlist en cover-art view. Die zat in de vorige versie ergens verborgen. Niet handig. Het openen van bronnen gaat altijd door vanaf links naar rechts te swipen (vanuit de rand van het scherm). Je kan ook op de zone linksboven tikken. Het zone-scherm roep je op door vanaf de rechter rand naar links te schuiven of door op het huisje te tikken, rechtsboven in het scherm. Onder het bronscherm, staat alles wat beschikbaar is voor die zone, zoals de bibliotheek met lokale muziek, muziek op het netwerk, muziek die op de telefoon staat, Bluetooth (alleen beschikbaar bij tweede generatie Bluesounds), TuneIn radio, Radio Paradise (sinds BluOS 2) en alle muziekdiensten die toegevoegd zijn.
img-20161019-wa0009 img-20161019-wa0008 img-20161019-wa0012 img-20161019-wa0010
Helemaal onderaan staat het instellingenmenu, een helpfunctie voor online ondersteuning of bijvoorbeeld een firmware-update, en de wizard voor het installeren van een nieuw product. De App is helemaal responsive dus de layout draait mee als je het scherm van de smartphone of tablet horizontaal houdt. Dat was bij de vorige versie nog niet het geval. Toch wel een bijzonder welkome aanvulling. Er zit nog wel iets mafs in de app en dat gaat met name over het beheer van je afspeellijst. Wie één nummer wil toevoegen, moet een extra handeling verrichten. In principe gooit Bluesound namelijk dat nummer, plus alles wat erna komt, in de playlist. Wil je één track toevoegen, dan tik je op de drie puntjes achter het nummer en kies een optie: als eerstvolgende toevoegen, gewoon toevoegen (aan einde), of aan een bepaalde, opgeslagen lijst toevoegen. Wij vinden dit op zich wel werkbaar, maar wel een beetje de omgekeerde wereld. Veelal willen we maar één track toevoegen, niet ook de rest. Dus we zien liever dat Bluesound het als optie biedt. Een leuke bonus is de mogelijkheid een normale afstandsbediening te gebruiken. Je kan gewoon een willekeurige remote pakken en deze via het instellingenmenu inleren in de Bluesound-apparaten. Wij hebben het niet gebruikt, maar voor wie een ouderwetse afstandsbediening zou missen: het behoort tot de mogelijkheden. Ook is er een desktopapplicatie voor Windows en Mac. Deze hebben we wel opvallend veel gebruikt, omdat het toch wat sneller werkt dan keer op keer de telefoon of tablet pakken. Zeker als we aan het werk zijn, is het een welkome aanvulling. Kortom: handige extra! De stijl van de desktop-app is gelijk aan die van de app op telefoon en tablet. Ook de structuur is gelijk. Het verschil is echter dat het overzicht wat beter is, omdat er meer past op een pc- of laptopscherm dan op een tablet of smartphone.