, , , , , , ,

Gameplay (2)

Het leukste gedeelte van het spel zijn de hoofdmissies. Hoewel het verhaal niet zo bijzonder is, zijn de missies echter ontiegelijk spectaculair en daardoor enorm leuk. Van skydividend schieten tot een raketaanval op een brug en van een drive-by op een door een pimp bestuurde trekkar tot een gangoorlog met gevechtshelikopters op je dakterras, zijn slechtsd een paar dingen die je in dit spel tegenkomt. We kunnen dus alvast melden dat het met de actie in Saints Row wel goed zit.

Saints Row kent ook nog een hordemode. Hierin is het de bedoeling om verschillende waves met vijanden uit te schakelen. Bij het begin van elke wave krijg je een nieuw wapen waarmee je die wave moet voltooien. De wapens kunnen wisselen van pistool tot tank. Per kill krijg je een aantal punten. De punten hebben voor de rest geen waarde, behalve dat je aan je vijanden kunt laten zien hoe goed je bent.

Helaas zitten er in het spel flink wat bugs en glitches die het speelplezier niet bevorderen. Door muren heen springen, auto’s die verdwijnen en je personage die vastloopt zijn allemaal voorbeelden die echt niet kunnen in een dergelijk spel als Saints Row. Een patch is bovendien nog niet beschikbaar op het moment van schrijven.

Wat ook niet erg lekker werkt is het rijden. De wagens reageren te snel en als je maar even de handrem gebruikt dan staat je auto al achterstevoren. Ook het vliegen is waardeloos. Een helikopter vliegt erg langzaam en een vliegtuig is bijna niet te besturen. Erg jammer omdat je in dit spel toch vaak voertuigen moet gebruiken om missies te voltooien.

Saints Row heeft geen echte multiplayer. Dit is op zich niet zo erg want een multiplayervariant op dit spel zal aardig snel saai worden. THQ heeft er daarom voor gekozen om meer energie in de singleplayer te stoppen, wat wij een prima keus vinden. Wel is er een onlineco-opoptie waarmee je een vriend direct in je spel kan halen en samen met hem missies kan doen of simpelweg de stad op zijn kop zetten. Helaas kan de co-op maar met twee spelers worden gespeeld. Wij hadden hier liever gezien dat dit met maximaal vier spelers kan worden gespeeld.

Omdat je in Saints Row nooit alleen de hoofdmissies doet, maar ook zijmissies en andere activiteiten zal de speelduur van dit spel zeker boven de twintig uur liggen.