Dit jaar staat SuiteWorld te Las Vegas in het teken van NetSuite Next, de ’toekomst van NetSuite’ volgens het bedrijf zelf. Het klinkt bombastisch, bijna als een volledig nieuwe oplossing. Dat is het niet. In plaats daarvan is het een stapje dichterbij het doel om NetSuite als “natuurlijk verlengstuk van de bedrijfsvoering”.
Dat citaat is afkomstig van oprichter en EVP Evan Goldberg. Het is feitelijk de visie achter Oracle NetSuite Next. Het is geen nieuw aanbod dat op zichzelf staat, maar een uitbreiding dat met een enkele druk op de knop aan te zetten is. Althans, het is ergens in de komende twaalf maanden aan te zetten, en eerst alleen in de VS.
Intuïtieve ervaring
NetSuite Next moet bedrijven zoveel mogelijk processen laten automatiseren, in kaart brengen of versnellen. Dat begint bij Ask Oracle, een centrale AI-assistentfunctie om alle informatie binnen NetSuite opzoekbaar te maken via een verenigd datamodel. Ask Oracle is al aanwezig in verschillende Oracle Cloud Fusion-applicaties. Het beantwoordt vragen over data binnen NetSuite en moet daarbij meer dan het sec antwoord leveren. Zo houdt het rekening met de rol van de medewerker die de vraag stelt, zodat de informatie relevant is en de juiste data erbij pakt.
Twee jaar terug wilde Oracle NetSuite klanten vooral meer laten doen met minder. Dat wil zeggen: men moest meer uit het ERP-systeem kunnen halen zonder bij een externe partij aan te kloppen. Die fikse belofte sloeg om in 2024, toen juist integraties en een open ecosysteem centraal stonden. Nu is de toon weer bombastischer.
Geen migratie
Next vergt dus geen complexe migratie omdat het geen nieuw systeem is, maar een uitbreiding van Oracle NetSuite. Zo blijft de gebruiksvriendelijke Redwood Design System intact. Het doel achter Redwood was dan ook om enterprise apps meer zoals consument-apps te laten aanvoelen. Ask Oracle en de Next-ervaring doet daar een schepje bovenop. NetSuite moet nu dermate intuïtief zijn dat je een vraag direct kunt stellen aan de oplossing.
Next brengt meer concrete features. Ook bij NetSuite Next doen agentic workflows hun intrede. Betaalvoorstellen, vendor-selectie en supply chain-operaties moeten met de agentic features te automatiseren zijn. Eveneens is er een AI Canvas om medewerkers te laten brainstormen met AI op basis van data binnen NetSuite. Daarnaast breidt Oracle NetSuite de integratie van documenten uit zodat deze voor en door AI geraadpleegd worden. Kortom: het bedrijf maakt het zo eenvoudig mogelijk om de stap naar Next te maken en ervan te profiteren.
NetSuite SuiteCloud Platform
De NetSuite-klant kan met de AI-functionaliteit ook de handen uit de mouwen steken via het NetSuite SuiteCloud Platform. Custom AI-agents, AI-modellen van third parties en zelf ontworpen AI-workflows zijn allemaal via deze omgeving te creëren.
De AI Connector Service kennen we al sinds kort. Het integreert de populaire AI-standaarden zoals MCP met NetSuite. Toekomstige innovaties betreffen SuiteAgents, ofwel agents die zich veilig gedragen en zoals binnen de NetSuite-omgeving wordt verwacht. Hierbovenop komt NetSuite met AI Toolkits voor volledig zelf in te richten AI-functionaliteit op basis van SuiteCloud-extensies. Onder de naderende AI Assistants valt een SuiteCloud Developer Assistent die helpt met coderen. AI Studios helpen klanten om alle AI-mogelijkheden aan te passen naar de maatstaven van hun sector. Denk aan een sector met hoge compliance-vereisten. Zo moet een agent in de financiële sector wellicht vaker rapporteren aan een medewerker welke acties het uitvoert of hier toestemming om vragen.
Voor één specifieke sector heeft NetSuite dit jaar een nieuwe gerichte feature. Bedrijven die hun brood verdienen met abonnementen, veelal tech-/softwarepartijen, kunnen voortaan NetSuite Subscription Metrics inzetten voor beter zicht op hun inkomsten. Deze dienst verschaft een verenigde blik op alles van klantinformatie, abonnementen, omzetgeschiedenis en forecasting tot de daaraan gekoppelde visualisaties en AI-inzichten.
“We geven CFO’s en CRO’s out-of-the-box metrics, uitvoerbare AI-gegenereerde narratieven, multinationale rapportage en inzichtelijke visualisaties binnen een unieke dashboard,” aldus Goldberg. Subscription Metrics bevat handige mogelijkheden zoals het gelijkschakelen van valuta. Door middel van een OneWorld constant currency rapporteert NetSuite bijvoorbeeld alle inkomsten en uitgaven in dollars, omgerekend of niet.
Conclusie: van featureset naar filosofie
De SuiteWorld-aankondigingen in 2024 waren vrij kalmpjes. De nadruk lag op integraties, een open ecosysteem, het volgen van de trend van 2023-24 om AI-gedreven inzichten direct in de eigen applicatie te laten zien. Nu agentic AI een grotere automatiseringsslag belooft, gaat NetSuite voor een steviger verhaal.
NetSuite Next is alsnog een optelsom van bouwstenen, maar de gedachtegang achter de aankondigingen is zeker ambitieus. De oplossing moet beter inspelen op wat gebruikers daadwerkelijk willen weten, waarbij de UI geen wegblokkade is.
Desondanks zijn er nu eenmaal veel bewegende elementen actief binnen een moderne SaaS-oplossing. Juist die complexiteit wil NetSuite met Next overwinnen. Het moet zo zijn dat je je vraag zo gek kan maken als je wilt, en Ask Oracle verschaft je een antwoord. Het moet daardoor ook een minder technische applicatie worden, zo lijkt het doel te zijn. Dat is niet de expliciete doelstelling, maar het personeel dat goed uit de voeten kan met NetSuite Next zou vooral sterk moeten zijn in het bedenken van de juiste vragen. Daarmee versnel je je bedrijfsprocessen meer dan alleen het automatiseren van repetitief werk. Dat begint anno 2025 al gauw laaghangend fruit te worden. NetSuite sorteert met Next voor op de volgende strijd die enterprise applicaties met elkaar voeren: welke oplossing brengt je zo snel mogelijk naar het juiste antwoord om je organisatie verder te helpen?