4min

Het Europees Parlement stemt morgen over nieuwe Europese afspraken omtrent netneutraliteit. Hoewel het originele idee achter deze wetgeving was om volledige netneutraliteit Europees te regelen, is het voorstel dat er nu ligt meer het tegenovergestelde. Mocht het huidige voorstel morgen worden aangenomen dan gaat het internet in de EU naar de klote. Het internet is dan niet meer open, vrij en van iedereen, maar de grote providers en bedrijven met geld maken dan definitief de dienst uit en de consument gaat daar extra voor betalen. Er liggen gelukkig nog wat amendementen klaar om de koers van dit Europese voorstel te wijzigen maar het is nog maar de vraag of die amendementen genoeg stemmen gaan halen. Het huidige voorstel rond netneutraliteit moet niet onderschat worden.

Verschillende experts (2) (3) hebben zich gebogen over het huidige voorstel van de EU omtrent netneutraliteit en zij zijn het er allemaal over eens dat er vier grote bezwaren zitten in het voorstel. Het originele voorstel ging uit van netneutraliteit naar Nederlands voorbeeld en dat is volledige netneutraliteit zonder enige uitzondering. Al het internetverkeer moet gelijkwaardig worden behandeld en het internet is open en van iedereen. Verder is er geen discussie mogelijk.

De vier bezwaren In het huidige Europese voorstel:

  • Voorrang en sneller internet voor bedrijven die internetproviders betalen;
  • Het toestaan van data-vrije diensten bij een abonnementen met databundel;
  • Internet Providers mogen verkeer defineren in klassen en deze vervolgens versneller of vertragen om opstoppingen te voorkomen;
  • Internet Providers mogen een dreigende opstopping voorkomen zonder klassen te defineren

Deze vier bezwaren tasten allemaal het idee van een open en vrij internet aan. Zo kunnen internetproviders op elk moment een verbinding afknijpen onder de noemer dat ze een opstopping proberen te voorkomen. Of dat ook werkelijk zo is hoeven ze niet aan te tonen of te bewijzen. Daarmee kunnen ze bijvoorbeeld diensten die veel dataverkeer verbruiken fors afknijpen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld Netflix en YouTube extreem afknijpen zodat deze diensten onbereikbaar worden of alleen beschikbaar zijn in een hele slechte kwaliteit.

Vervolgens kunnen de telecomproviders hun machtspositie misbruiken om Netflix en YouTube af te persen om flink te betalen voor de doorgifte van hun diensten aan de eindgebruiker. Op dat moment is er ineens geen sprake meer van een mogelijke opstopping. Daarmee verdwijnt dus het open internet want dit soort kosten zijn misschien nog wel te dragen voor een partij als Google, maar niet voor een startup, die zijn dan per definitie kansloos. Uiteindelijk zal de consument dit soort extra kosten uiteindelijk moeten ophoesten.

Ook het verstrekken van datavrije diensten is een slecht idee want ook hierin wordt onderscheid gemaakt en is het internet niet voor iedereen gelijk. Een voorbeeld hiervan dat een telecomprovider het dataverbruik van bijvoorbeeld Spotify of Netflix niet in rekening brengt op je databundel, maar dat dit verbruik altijd gratis is. Voor nieuwe concurrenten is het dan onmogelijk om door te breken in deze markt want hun verbruik wordt wel in rekening gebracht op de bundel. Daarmee zouden de kapitaalkrachtige bedrijven de macht kunnen grijpen via de providers.

Via amendementen kan het Europese voorstel nog worden gewijzigd en kunnen deze vier punten worden opgelost. Die amendementen komen er wel maar de vraag is alleen of die amendementen ook op voldoende steun kunnen rekenen. In het originele voorstel ging Europa nog uit van volledige netneutraliteit zoals in Nederland en de Verenigde Staten. Daar hebben verschillende landen vervolgens aanpassingen op laten uitvoeren om deze uitzonderingen mogelijk te maken. Dat komt door een gebrek aan ICT-kennis onder Europese politici of doordat ze, mag je in Europa niet zeggen maar doe ik toch, zich laten omkopen door grote (telecom)providers.

We hebben inmiddels al vaker moeten constateren dat de ICT-kennis onder Europese politici bedroevend is, zo hebben we een Duitse europarlementariër die verantwoordelijk is voor de digitale economie die in eigen land een digibeet wordt genoemd en netneutraliteit vergelijkt met de Taliban. Om in de politiek actief te zijn hoef je helaas geen kennis van zaken te hebben en dat blijkt keer op keer een probleem te zijn als ICT aan bod komt. Veel (Europese) politici zijn al op leeftijd en weten vaak net hoe ze hun pc aan moeten zetten en hebben geen duidelijk beeld van de problematiek. Het gevolg is dat ze zich of verkeerd laten informeren door de bedrijven uit hun eigen land die allemaal hun eigen belangen vertegenwoordigen of het simpelweg niet boeiend genoeg vinden.

We hebben al eerder opgeroepen op Techzine voor een ministerie van ICT in elke Europese lidstaat en een bijbehorend Europees ministerie voor ICT. Opnieuw pleiten we daarvoor en uiteraard met mensen die kennis van zaken hebben, dus niet het baantje weggegeven aan een 55-plusser die veel gedaan heeft voor de energiesector. Morgen is de dag van de waarheid voor Europa, de dag waarop het internet veilig gesteld wordt of de dag waarop het internet naar de klote wordt geholpen.

Voor degene die denkt; boeiend, in Nederland hebben we volledige netneutraliteit, helaas, die wet moet straks geschrapt worden en aangepast worden aan de Europese regels, want Nederland is lid van de EU.