3min

Afgelopen week was Techzine aanwezig op het Mobile World Congress en daar had ik een gesprek met Sandisk, de fabrikant van flashgeheugenchips die onder andere gebruikt worden in smartphones. De fabrikant verwacht dat de opslagcapaciteit van smartphones de komende jaren fors gaat toenemen, voornamelijk omdat de camera’s in smartphones steeds beter worden, maar ook door de nieuwe 360graden-camera’s en de introductie van virtual reality.

Bij de introductie van de smartphone kozen de meeste fabrikanten voor een opslagcapaciteit van 16GB, iets wat destijds ruim voldoende was. Vrijwel alle fabrikanten hanteren inmiddels minimaal 32GB aan opslagcapaciteit voor high-end smartphones, behalve Apple die zien vooral een mogelijkheid meer geld te verdienen aan extra opslagcapaciteit.

Sandisk denkt dat die 32GB de komende jaren snel op gaat lopen naar minimaal 64GB en daarna 128GB of misschien zelfs wel 256GB aan opslagcapaciteit. De volgende generatie smartphones beschikt hoogstwaarschijnlijk al over meer opslagcapaciteit omdat de behoefte de komende jaren fors gaat toenemen. Daarnaast stelt Sandisk dat de nieuwe geheugentechnologieën ook de mogelijkheid bieden om flashgeheugen met meer opslagcapaciteit te produceren tegen een lagere prijs. Iets waar fabrikanten die miljoenen chips moeten kopen natuurlijk erg gevoelig voor zijn.


De afgelopen jaren zijn de camera’s in smartphones er enorm op vooruitgegaan, zo begonnen we video’s op te nemen in 720p, daarna in 1080p en inmiddels in 4K. De opnameresolutie is fors omhoog gegaan en nu bieden veel smartphones ook de mogelijkheid om video’s op te nemen met meer frames per seconde. Standaard was dat 30 frames per seconde, maar we zien nu mogelijkheden met 60, 120 of zelf 240 frames per seconde.

10 minuten 4K-video kost 4GB aan opslagcapaciteit

Natuurlijk worden de video’s hierdoor alleen maar scherper en mooier, ontstaan er mogelijkheden voor slowmotion-video’s en kan iedereen net iets creatiever zijn. Het gevolg is echter ook duidelijk en dat is dat elke video steeds meer opslagruimte inneemt. Video’s worden eigenlijk vrijwel altijd opgeslagen als mp4 met een H.264-codec. Waarbij de vuistregel is dat een Full HD-video van 1 minuut op 30 frames per seconde ongeveer 100MB aan opslagcapaciteit inneemt en 60 frames per seconde dus 200MB, maar een minuut 4K-video op 30 frames per seconde ongeveer 400MB. In de toekomst komen die ook beschikbaar op 60 of misschien wel 120 frames per seconde.

Als je op dit moment een opname maakt met een high-end smartphone van 10 minuten in 4K, wat in sommige smartphones gewoon de standaard instelling is, je nu al zo’n 4GB aan opslagcapaciteit kwijt bent per video. Daarnaast komen nog alle apps, muziek en foto’s die je op je smartphone hebt staan. Dan is 16 of 32GB ineens niet zo heel veel meer.

In de nabije toekomst komen daar ook nog virtual reality en 360-graden video’s bij die nog eens een factor 2 a 3 groter zijn dan een 4K-video. De 360 graden-camera die Samsung zojuist heeft gepresenteerd neemt video’s op met twee 4K-camera’s op een combineerde resolutie van 7776 x 3888 pixels. Wat neer komt op zo’n 8GB per 10 minuten. Virtual reality zal waarschijnlijk de komende jaren doorgroeien naar 8K of zoals Mark Zuckerberg omschreef 4K per oog. Er zullen dan echt honderden gigabytes nodig zijn voor content en Sandisk staat al klaar om daarop in te spelen.

1000GB aan opslagcapaciteit in smartphone niet ondenkbaar

De vraag is natuurlijk een beetje waar de nieuwe behoefte komt te liggen en de vraag naar opslagcapaciteit zal eindigen. Als virtual reality echt gaat doorbreken dat is 1TB (1000GB) aan opslagcapaciteit in je smartphone over een jaar of vijf helemaal niet zo’n vreemde gedachte.

Met dank aan Sandisk voor het interview!