Wat ERP kan betekenen voor innovatie en efficiëntie

Uit onderzoek blijkt dat de arbeidsproductiviteit in 12 jaar tijd met 9 procent is gestegen. Dat moet echt beter kunnen en digitale transformatie moet daarbij helpen. Diverse klanten van ons doen dit met behulp van ERP uit de cloud. Maar de grote vraag bij deze vorm van transformatie is: hoe pak je het aan en wat werkt? Waarom zou je als producent juist nu willen overstappen op nieuwe, flexibelere bedrijfssoftware?

In de afgelopen paar jaar hebben wij vier miljard euro geïnvesteerd in onderzoek naar en de ontwikkeling van nieuwe technologie. De belangrijkste stap die we daarbij hebben gezet is misschien wel dat alle applicaties op basis van dezelfde ‘taal’ spreken met en gebruikmaken van hetzelfde onderliggende platform. Dit platform is aanvullend verrijkt met honderden API-interfaces die het eenvoudiger maakt voor bedrijven om ook applicaties van andere leveranciers te koppelen. Overige belangrijke ontwikkelingen voor de maakindustrie zijn de integratie van Infor Nexus en ons Artificial Intelligence (AI) platform, Infor Coleman.

Het verbeteren van de productiviteit binnen producerende organisaties is alleen mogelijk door eerst grondig te meten hoe iemand werkt binnen een bedrijfsomgeving en aanvullend onder andere problemen, processen en leveranciers in kaart te brengen. Vervolgens helpt Infor Nexus bij de netwerkorkestratie. Aanvullend kan Infor Coleman een rol spelen bij het geven van antwoorden op bedrijfsuitdagingen en advies over hoe processen efficiënter te maken, inclusief de arbeidsproductiviteit. Infor GO – de uitrol vond afgelopen voorjaar plaats – is de gebruikersinterface die alle info en tools toont waar een medewerker in zijn dagelijkse werkzaamheden behoefte aan heeft.

‘Geen innovatie met traditionele ERP’

Dat veranderingen broodnodig zijn in de huidige snel veranderende tijden is een gegeven. Maar we zien dat er onder bedrijven best veel zorgen heersen over de rol van ERP in een digitale strategie. Dat is ook wel verklaarbaar, want traditionele ERP-systemen zijn nooit ontworpen voor de ondersteuning van innovatie, laat staan de stimulatie er van. Daarnaast beschikken ondernemingen te vaak over diverse digitale silo’s en is de uitwisselbaarheid van data met het ERP-systeem niet geweldig.

De strijd die bedrijven voeren om de organisatie en bedrijfssystemen te transformeren naar digital is stevig. Voor veel van deze ondernemingen is een postmoderne ERP-oplossing een goede stap. Daarmee bedoel ik een ERP dat helpt bij het automatiseren van veel handelingen met behulp van bedrijfssoftware. Hiermee is het werk van mensen makkelijker te maken, zoals field services. Aanvullend gebruik je applicaties waarmee je kunt differentiëren, zoals het aanbieden van nieuwe diensten.

Verschillen in ‘digital’ tussen jong en oud

Eén van onze klanten, Lightyear, producent van een auto op zonne-energie, is een typisch voorbeeld van een jong bedrijf voor wie werken met een ERP relatief nieuw is. Daarbij komen hele andere uitdagingen kijken dan bij bedrijven die een on-premise ERP naar de cloud willen brengen. Oudere bedrijven zijn onzeker over welke stap te zetten en welke digitale smaken te adopteren. Denk aan augmented reality voor het ondersteunen van onderhoudsengineers bij het stellen van een diagnose en het direct oplossen van een probleem. Toch kan de omarming van nieuwe technologie ook tot ongewenste effecten leiden. Immers, de technologie moet wel een duidelijke toegevoegde waarde hebben, je hebt een innovatiestrategie nodig. Voor Lightyear zal dat geen probleem zijn aangezien digitaal daar de norm is.

Digitale strategie

Bij het inzetten van een digitale verandering is het wel belangrijk dat je een duidelijk eindpunt in gedachten hebt. Vervolgens werk je terug naar wat je nodig hebt. Visie, zoals het combineren van digitale applicaties én een roadmap van wat je wanneer wilt gebruiken en kunt gebruiken aan technologie zijn een goede tweede. Het helpt dat de ROI van veel applicaties nu van 24 tot 36 maanden is teruggebracht naar 12 maanden.

Dit is een ingezonden bijdrage van Kees van den Houten, country manager Benelux bij Infor. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.