De digitale organisatie: hoe verbeter jij de prestatie van jouw SaaS-applicaties?

Stay tuned, abonneer!

Software-as-a-Service (SaaS) heeft talloze nieuwe kansen gecreëerd. De noodzaak van hardware-updates en on-premise serverruimtes zijn vervangen door cloudapplicaties die gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit bieden en geleverd worden door een groot aantal verschillende vendoren. Van administratie tot marketing, elke afdeling erkent de voordelen van deze nieuwe technologie. Tools zoals Office 365 en Salesforce zorgen dat medewerkers nog nauwer kunnen samenwerken, terwijl de financiële afdeling een enorme hoeveelheid gegevens veilig kan opslaan in cloudsystemen en in een oogwenk diepgaande analyses uitvoert.

Het lijdt geen twijfel dat elke organisatie heeft geprofiteerd van de introductie van SaaS – maar voor de IT-afdeling verloopt deze verschuiving lang niet altijd vlekkeloos.

Bij een gedistribueerde enterprise-architectuur ging het voorheen om gecentraliseerde datacenters en de applicaties die daar werden gehost. Belangrijk was om de juiste netwerken te implementeren waardoor medewerkers vanaf verschillende werklocaties toegang verkregen tot bedrijfskritische applicaties. Maar de bedrijfswereld is geëvolueerd en IT-teams staan tegenwoordig voor een andere uitdaging: de multi-cloud omgeving.

Beheer van de multi-cloud

Dit nieuwe type infrastructuur wordt ingezet om de veranderde workloads te verwerken en heeft daarom te maken met een toename van SaaS-applicaties die voorheen via traditionele on-premise applicaties werden geleverd. Daarnaast moeten IT-afdelingen ervoor zorgen dat hun systeem meegroeit met nieuwe manieren van werken van het personeel.

Teams werken tegenwoordig dynamisch. Werknemers verwachten directe toegang tot cloudapplicaties, waar ze ook zijn. In plaats van de verantwoordelijkheid te nemen voor beheer en het onderhoud van de bijbehorende applicaties, moeten IT-teams tegenwoordig andere uitdagingen aangaan met betrekking tot applicatieprestaties.

Uit de Enterprise SaaS Survey van ESG blijkt dat bij 42 procent van de organisaties ten minste de helft van hun flexibele of internationale werknemers structureel slechte ervaringen heeft met kritieke SaaS-applicaties. Wanneer de prestaties van dergelijke applicaties achteruitgaan, wordt ook het concurrerend vermogen van de organisatie aangetast. Met meer dan twee vijfde van het personeel dat een constante slechte ervaring meldt, is het duidelijk dat organisaties nog een weg moeten afleggen voordat zij echt alle voordelen van SaaS behalen.

Er zijn vier belangrijke gebieden waar SaaS vaak vastloopt – het goede nieuws is dat ze allemaal uitstekend op te lossen zijn. Vereiste is echter wel dat teams hun kijk op het beheer van de infrastructuur veranderen. Lees verder voor de vier uitdagingen van de moderne IT-manager.

Fysieke afstand

SaaS-applicaties werken prima binnen de vier muren van het kantoor, dichtbij een cloud point-of-presence (PoP). Veel medewerkers werken echter vanuit verschillende locaties omdat ze flexibel werken of werkgerelateerd reizen. Medewerkers die buiten kantoor werken, ervaren vaak tragere prestaties en een verminderde productiviteit.

Bandbreedte

In grotere steden zijn organisaties meestal verzekerd van betaalbare toegang tot hoge bandbreedte.  Ondernemingen die wereldwijd gevestigd zijn, weten echter dat voldoende bandbreedte niet altijd betaalbaar is. In deze gevallen kan het cloudverkeer enorm langzaam zijn: een netwerk dat al moeite heeft met standaard internetgebruik moet nu immers ondersteuning bieden aan applicaties zoals Office 365, die dagelijks en constant worden gebruikt. Maar ook in regio’s waar bandbreedte relatief goedkoop is, kan de migratie naar SaaS alarmbellen doen rinkelen. Dit is met name omdat nieuwe verbindingen aanzienlijk moeten worden versterkt om te voorkomen dat de prestaties van de applicaties teruglopen.

Security en Compliance

SaaS werkt het beste wanneer het wordt omarmd door alle bedrijfsonderdelen. Compliance-teams vereisen echter vaak dat bedrijven het SaaS-verkeer via een datacenter ‘backhaulen’ vanwege hun sterke beveiligingspositie. Dit voegt een extra laag toe aan de infrastructuur die de latency alleen maar verhoogt. Natuurlijk zullen dezelfde organisaties een plan hebben om hun infrastructuur verder te evolueren en dit obstakel uiteindelijk te overkomen, maar dat lukt doorgaans niet op korte termijn. In de tussentijd zorgt backhaulenvoor meer afstand, langere vertragingen en verdere belemmering van de prestaties.

Dataroaming en externe medewerkers

Zoals eerder kort benoemd, hebben veel organisaties tegenwoordig flexibel personeel dat inlogt vanuit huis, vanaf de luchthaven of vanuit een café: in veel gevallen plaatsen waar de interne IT-afdeling geen controle over heeft. Dit maakt het voorspellen van de prestaties van de applicaties veel moeilijker en dit zal in de toekomst alleen maar problematischer worden. Bedrijven kunnen het zich niet meer veroorloven om ‘dark spots’ te hebben en naarmate de medewerkers meer flexibel werken, zullen organisaties hun infrastructuur moeten aanpassen om zichtbaarheid te behouden.

‘Visibility solutions’

Bedrijven lijken voor een aantal grote uitdagingen te staan, maar er is een duidelijke rode draad en die kan met een enkele oplossing worden opgelost: zichtbaarheid. Gewapend met zichtbaarheid op wereldschaal kunnen IT-teams de ervaring van een gebruiker in kaart brengen, ongeacht waar zij zich op dat moment bevinden. Een ‘visibility solution’kan op eenvoudige, proactieve wijze de prestaties van SaaS-applicaties verbeteren, vooropgesteld dat ze op de juiste wijze is geïmplementeerd.

IT-managers willen het gemak en de schaal die SaaS biedt. Echter willen zij er ook zeker van zijn dat ze aan het roer blijven en zelf bepalen hoe gebruikers de applicaties ervaren die zo’n belangrijke rol spelen in de digitale bedrijfsvoering. In de snelle, competitieve wereld van vandaag kunnen seconden en minuten het verschil maken. Cloudapplicaties kunnen je van de concurrentie onderscheiden – zolang ze je maar niet tegenwerken.

Dit is een ingezonden bijdrage van Sebastian Morales, Country Manager Benelux bij Riverbed Technology. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.