Ontdek hoe Composite AI voordelen biedt aan retailers, artsen en bankiers

Abonneer je gratis op Techzine!

Een van de vragen die we veel horen over kunstmatige intelligentie (AI) is: “Welk algoritme of techniek moet ik gebruiken?” Voor complexe problemen is het antwoord niet altijd de ene of de andere techniek. Het oplossen van problemen met behulp van AI vereist vaak een combinatie van meerdere technologieën.

We zien bij klanten in allerlei sectoren dat het combineren van meerdere AI-technieken de oplossing is voor hun problemen. Misschien is het forecasting en automatisering. Of optimalisatie van bestaande processen en Natural Language Processing (NLP). Hoe dan ook, het is meestal de combinatie van twee, drie of vier AI-technologieën die het meeste voordeel oplevert.

Dit vermogen om meerdere AI-technologieën te combineren in één enkele oplossing noemen Gartner en andere partijen ‘Composite AI’. In het verleden noemden we dit misschien multidisciplinaire AI. Maar de nieuwe term geeft beter weer hoe de technieken holistisch worden geïntegreerd om unieke uitdagingen aan te pakken.

“SAS zoekt de grenzen op van deze Composite AI-beweging die in de meerdere sectoren gaande is”, legde CTO Bryan Harris uit tijdens de opening van SAS Global Forum 2021. “Versnelde digitale transformatie vraagt om meer verfijnde besluitvorming. Composite AI biedt geavanceerdere besluitvorming door meerdere analytische technieken te combineren, zoals beschrijvende statistieken, NLP, deep learning, audioverwerking, computer vision en meer. Bedrijven die deze analytics-technieken snel kunnen inzetten, hebben uiteindelijk een voorsprong op de concurrentie in hun digitale transformatie.”

Composite AI in de detailhandel

Voor de retailbranche schakelde Harris een team in van technische SAS-experts, om een Composite AI-oplossing te demonstreren die het proces van retourzendingen verbetert. De oplossing maakt gebruik van conversational AI, voorspellende modellen en voorspellingstechnieken. Het doel is om de voorkeuren van klanten te identificeren, zodat ze tijdens het retourproces aangespoord kunnen worden om meer aankopen te doen.

Wanneer de oplossing bijvoorbeeld een online influencer in de mode-industrie identificeert, wordt er automatisch een terugbetaling en aangepaste korting voor toekomstige aankopen gedaan. De oplossing test ook verschillende promoties door middel van een aantal marketingcampagnes.

“Dit laat zien hoe de kracht van het combineren van Composite AI met decision flows kan worden gebruikt om een herhaalbare en betere klantervaring te creëren,” legt Shadi Shahin, Vice President Product Strategy bij SAS, uit. De volledige oplossing, gebouwd op SAS Viya die draait op Microsoft Azure, is ontworpen om de klanttevredenheidsscores en reputatiescores te verbeteren.

Composite AI in de geneeskunde

Vervolgens verwelkomde Harris ook Dr. Geert Kazemier, oncologisch chirurg van het Amsterdam UMC, en Dr. Joost Huiskens, healthcare specialist bij SAS. Hier worden technologieën als computer vision, datavisualisatie en machine learning gebruikt om de effectiviteit van behandelingen voor kankerpatiënten te evalueren.

“Het is heel moeilijk om te bepalen of een chemotherapie effectief is”, zegt Kazemier. “En het is ook erg tijdrovend. We hebben gezien dat medische beeldanalyse met behulp van SAS Viya een objectievere, nauwkeurigere en geautomatiseerde manier biedt om het effect van chemotherapie te bepalen.”

Kazemier en collega’s kunnen de respons op chemotherapie visualiseren op basis van een toename of afname van het totale tumorvolume. Inzicht in het volume, die met het blote oog moeilijk te zien is, kan ervoor zorgen dat zware behandelingen alleen aan patiënten worden aangeboden als we zeker weten dat deze gaat helpen. Helaas komt het nog steeds voor dat patiënten bijvoorbeeld chemotherapie krijgen, terwijl later blijkt dat het niet veel effect heeft gehad. 

“De combinatie van statistische analyses met visualisaties van 3D-beelden van de patiëntenscans is zeer waardevol” zegt Harris.

Kazemier is het daarmee eens: “Analytics stelt ons in staat efficiënter te werken, tijdrovende repetitieve taken te verminderen en uiteindelijk betere beslissingen te nemen voor onze patiënten. Wij geloven dat we samen met SAS niet alleen innovatieve analytics moeten ontwikkelen, maar analytics ook moeten inzetten in ons dagelijkse klinische proces. Samen werken we naar dit doel toe.”

Composite AI in het bankwezen

Jason Grasso van de Global Security Intelligence Practice bij SAS sloot zich aan bij Harris om een laatste demonstratie te geven van Composite AI. Hierbij werd de Trade Risk Analytics Compliance Kit (TRACK) geïntroduceerd, waarmee handmatige compliance reviews met behulp van AI worden overgezet naar een geautomatiseerde omgeving.

Door dit risicoproces te automatiseren, worden compliance-controles teruggebracht van 40 minuten naar één minuut. Hierbij wordt gebruikgemaakt van NLP om cruciale gegevens uit documenten te halen, waarbij wordt gezocht naar bepaalde termen en taalgebruik. Vervolgens worden 200 nalevingscontroles in real-time uitgevoerd. Tot slot maakt het proces gebruik van een gradient boosting-model om processen te automatiseren en het aantal false-positives te verminderen.

“Sommige klanten hebben met deze techniek de operationele efficiëntie met 25 procent verbeterd”, legt Grasso uit. “Dat kan miljoenen dollars aan besparingen opleveren als je bedenkt dat het proces 9 miljoen transacties, 25 miljoen documenten en 200 risicotypologieën kan omvatten.”

Composite AI komt iedereen ten goede

Dit zijn drie unieke voorbeelden van SAS Viya in verschillende sectoren die allemaal een betere time-to-value opleveren. Naast deze sterke zakelijke voordelen, zien teams binnen de organisatie ook waarde in Composite AI. Data scientists kunnen verschillende analytische mogelijkheden integreren in een repetitieve workflow. En IT kan digitale wendbaarheid leveren met Composite AI, wat aanzienlijke waarde toevoegt aan reeds gedane investeringen in data en toepassingen.

Dit is een ingezonden bijdrage van SAS. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.