Het zal niemand ontgaan zijn, nVidia lanceerde op 27 maart hun eerste twee DirectX 11-videokaarten, de GTX470 en GTX480. Vandaag is het de beurt aan de nieuwe GTX465-kaart.

Om te beginnen fris ik graag even het geheugen op. De "Fermi" GTX470/480 zijn gebaseerd op de 3 miljard(!) transistor tellende GF100-chip. Om dat even in perspectief te zetten, de Cypress-chip van de HD5870 telt 2.15 miljard transistors.
De toch al niet misselijke zes-core chip van intel, de i7 980X, telt 1 miljard transistors.
Dit gezegd, mag het duidelijk zijn dat we met een extreem complexe en dure chip te maken hebben.

Er hebben bepaalde factoren de GTX480/GTX470 in de weg gestaan om het een "big seller" te kunnen noemen, zo onder andere, de prijs.
Zo heeft nVidia de GTX480 een introductieprijs meegegeven van, hoe kan je het ook raden, 480 euro. Inmiddels, na drie maanden, is de kaart ook daadwerkelijk voor die prijs te koop. De GTX480 zit qua prestaties tussen de HD5870- en de HD5970-kaarten van ATI in. De GTX 470-kaart van nVidia werkt op een aanzienlijk lagere kloksnelheid, bevat minder cuda-core’s en moet het doen met een minder brede geheugen-bus. Deze kaart had een introductieprijs van 350 euro, dezelfde prijs als de Radeon HD5870 en werd hiermee dus ook gepositioneerd als directe concurrent. In realiteit bleek de GTX470 tegen te vallen, en presteert de GTX470-kaart vrijwel hetzelfde, en soms zelfs minder als de Radeon HD5870. Hier was echter een uitzondering op de regel, als er extreem veel "tesselation" wordt toegepast, één van de nieuwe features die DirectX 11 ons brengt, was de kaart sneller dan een HD5870. De GTX480/470-kaarten hebben nog niet echt kunnen overtuigen. Als we nVidia mogen geloven, moet daar spoedig verandering in komen.

GTX465

Allereerst even de specificaties op een rijtje:

Fermi Kaarten GeForce GTX465 GeForce GTX470 GeForce GTX480
GPU (MHz) 607 MHz 607 MHz 700 MHz
Cuda-Core’s 352 448 480
Geheugen-klokfrequentie 801,5 MHz 837 MHz 924 MHz
Shader-klokfrequentie 1215 MHz 1215 MHz 1401 MHz
Videogeheugen(GDDR5) 1024 MB 1280 MB 1536 MB
Geheugen-Bus 256-Bit 320-Bit 384-Bit
Stroomvoorziening 2x PCI-e 6-Pin 2x PCI-e 6-Pin 1x PCI-e 6-Pin + 1x 8-Pin
Gemiddelde prijs 280-300 Euro 350 Euro 480-500 Euro

Vandaag introduceert nVidia haar nieuwste creatie binnen de "Fermi"-familie, namelijk de GeForce GTX465!
Aan het bovenstaande tabel is te zien dat nVidia dezelfde GF100-chip voor de GTX465 heeft gebruikt, maar bepaalde onderdelen uitgeschakeld heeft.
Totaal beschikt de "GF100"-chip over 16 "Streaming Multiprocessors". Deze mogen gezien worden als "tegels" waar zich de shader-units in bevinden. Bij de GTX480 heeft nVidia één "tegel" uitgeschakeld, wat erop neer komt dat er nog 480 shader units overblijven.
De GTX470-kaart heeft twee uitgeschakelde "Streaming Multiprocessors" en houdt daarmee 448 shader-units over.
Daarnaast zien we dat een gedeelte van de geheugencontroller uitgeschakeld is, wat direct resulteert in het feit dat de originele 384-bits brede geheugenbus gelimiteerd wordt naar 256-bits voor het GTX465-type. Hiermee neemt direct de hoeveelheid beschikbaar videogeheugen af. Waar de GTX480 en GTX470 de beschikbaarheid hebben over respectievelijk 1,5 en 1,28 GB GDDR5-geheugen, zal de GTX465 het moeten stellen met 1 GB GDDR5-videogeheugen.


De GF100-chip is extreem complex en de yields, het aantal chips dat daadwerkelijk werkend van de band rolt, zeer slecht is, kunnen zo de chips die niet door kunnen als GTX480 of GTX470 chip, gebruikt worden voor de GTX465 met uitgeschakelde onderdelen.
Bij de GTX465 zijn nog slechts 11 "streaming Multiprocessors" ingeschakeld, wat inhoudt dat er slechts 352 shader-units overblijven.

nVidia positioneert de nieuwe GTX465-kaart tegenover ATI’s HD5830. Dit is wel heel positief gezien, aangezien de HD5830 ongeveer voor 200 euro over de toonbank gaat. De GTX465 zal ongeveer 300 euro gaan kosten en dit is toch een flinke klap meer dan de HD5850.
Vroege benchmarks wijzen al uit dat de GTX465 ongeveer op het prestatieniveau van de HD5850 zit, soms ver daaronder.
nVidia is slechts in specifieke situaties in het voordeel. Door het grote aantal shader-units leent de GF100-chip zich uitstekend voor DirectX11-functionaliteit, zoals tesselation. Te zien is dus ook, als er een extreme hoeveelheid tesselation wordt toegepast, gaat zelfs de GTX465 de HD5870 voorbij.


Veel meer kunnen we over de kaart op dit moment nog niet zeggen, de prijzen van de nieuwe kaart moeten nog een beetje stabiliseren en de drivers moeten nog geoptimaliseerd worden, dát is waar nVidia zijn voordeel uit kan halen.