Pandemie leidt tot toename digitale omscholing in Europa

Abonneer je gratis op Techzine!

Red Hat hield eind vorig jaar een Europees onderzoek met YouGov en Kantar Sifo onder meer dan 30.000 respondenten om meer te weten te komen over de impact van de COVID-19 pandemie op digitale omscholing. Daaruit blijkt dat veel Europeanen deze periode hebben aangegrepen om zichzelf nieuwe vaardigheden eigen te maken.

Een van de belangrijkste resultaten van het onderzoek, dat in december 2020 werd gehouden, is dat programmeren en software development voor de meeste respondenten op nummer één stonden als het gaat om het verbeteren van hun carrièrekansen. Dit is slechts een van diverse nieuwe ‘hobby’s’ die respondenten in de afgelopen 10 maanden hebben opgedaan, omdat veel van hen zich willen bijscholen om nieuwe carrièremogelijkheden te creëren in een steeds digitalere wereld.

Voor het onderzoek ondervroeg YouGov 27.188 volwassenen (18+) in het VK, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje, en Kantar SIFO deed dat in Zweden met 3.000 volwassenen. Over de hele linie blijkt dat de Europese respondenten hun vaardigheden willen bijspijkeren. Nu de meerderheid van hen fulltime thuis werkt, hebben ze meer gelegenheid om tijd te besteden aan het leren van nieuwe vaardigheden, en bovendien is er een schat aan online cursussen en opleidingen beschikbaar.

Programmeren en ontwikkelen op één

Gemiddeld één op de twintig respondenten (5%) gaf aan sinds de uitbraak van Covid-19 in 2020 programmeren of softwareontwikkeling als nieuwe vaardigheid te hebben gekozen. Spanje kende de grootste toename van het aantal nieuwe programmeurs met één op de tien respondenten (10%), gevolgd door Italië (8%), Frankrijk (6%), Zweden (6%), Duitsland (5%) en het VK (4%).

De belangstelling was het grootst onder respondenten in de leeftijdsgroep van Generatie Z (volwassenen geboren na eind jaren ’90). Meer dan één op de tien Europese respondenten (12%) in de leeftijdsgroep van 18-24 jaar koos ervoor om met programmeren te beginnen. Gen Z-respondenten in Italië en Spanje behoorden met respectievelijk 18% en 14% tot de grootste groep nieuwe programmeurs.

Betere carrièrevooruitzichten

Kijkend naar de motieven om zich bij te scholen, blijkt dat 35% van alle respondenten wordt gedreven door arbeidskansen. 54 procent van hen doet het om zijn of haar mentale of fysieke welzijn te verbeteren en 53% zegt het puur als hobby te doen. In Zweden leerde maar liefst 73% van de respondenten een nieuwe vaardigheid als hobby of passieproject.

Van alle genoemde vaardigheden wordt programmeren door de meeste respondenten genoemd voor het creëren van nieuwe arbeidskansen, naast degenen die animatie en grafisch ontwerp leerden.

Twee derde van de nieuwe programmeurs (65%) noemt het vinden van een nieuwe baan of carrière als motivatie om zich om te scholen. Redenen hiervoor waren het starten van een nieuwe carrière (29%), een nieuwe vaardigheid leren voor een toekomstige baan (51%) of uit angst om hun huidige baan te verliezen (17%). Daarna volgden degenen die het als hobby of passie deden (52%), voor mentaal/fysiek welzijn (44%) en voor loopbaanontwikkeling in hun huidige functie (32%).

De volgende topvaardigheden werden door respondenten van de YouGov-enquêtes het meest genoemd voor werkgerelateerde doeleinden (sinds maart 2020, als percentage van degenen die elke vaardigheid hebben geselecteerd):

  1. Coderen (of een vorm van programmeren/softwareontwikkeling) – 65%
  2. Animatie of grafisch ontwerp – 65%
  3. Cursussen persoonlijke ontwikkeling (bijv. leiderschap/managementcursussen) – 64%
  4. Academische cursussen (bijv. open universitaire cursussen) – 64%
  5. Film- of videobewerking – 58%
  6. Opleiding eerste hulp – 57%
  7. Vormgeving (bijv. opleiding op het gebied van binnenhuisarchitectuur, tuinieren/landschapsarchitectuur, et cetera)
  8. Leren van talen – 48%
  9. Schrijven (bijv. een boek schrijven/starten van een blog) – 46%
  10. Fotografie – 44%
  11. Vaardigheden met betrekking tot muziek of drama – 44%
  12. Koken/catering – 36%
  13. Handvaardigheid (bijv. breien, schilderen, tekenen, enz.) – 31%.

Deze resultaten volgen na een aanzienlijke stimulans van technologische en digitale industrieën als gevolg van de pandemie. In de afgelopen 10 maanden hebben veel bedrijven hun diensten gedigitaliseerd in een nooit eerder gezien tempo en op nooit eerder vertoonde schaal. Dit heeft geleid tot een dramatische toename van het aantal werkgevers dat op zoek is naar digitale vaardigheden. Softwareontwikkeling, engineering, data science en AI-functies zijn allemaal sterk in trek, volgens gegevens van LinkedIn.

Coderen zonder technische achtergrond

Ons onderzoek suggereert dat een groot deel van degenen die zich digitaal bijscholen, afkomstig is uit een andere bedrijfstak. Van de vier op de vijf respondenten die zichzelf omschrijven als nieuwe programmeurs, heeft 79% niet eerder in de technologie gewerkt en heeft 71% geen bèta/technische opleiding gevolgd.

Bijna de helft (44%) komt uit een niet-technische beroepssector, vergeleken met slechts een vijfde (21%) die uit een baan in de technologie of IT komt, terwijl 7% niet eerder heeft gewerkt.

Meer dan alleen een carrière

Zoals uit het onderzoek blijkt, worden programmeren en softwareontwikkeling gezien als de belangrijke vaardigheden om een nieuwe baan te vinden of een carrière te starten in de technologie. Maar deze vaardigheden bieden meer dan alleen carrièremogelijkheden. Uit het onderzoek blijkt dat 52% van de respondenten die leren coderen dit puur uit hobby of passie doen, en nog eens 44% zegt dit te doen om hun mentale en fysieke welzijn te verbeteren.

Programmeurs die uitsluitend gedreven worden door een passie voor technologie, zijn niet nieuw. Open source-gemeenschappen hebben altijd vertrouwd op de deelname van hobbyisten of vrijwillige bijdragers, van wie velen niet noodzakelijkerwijze formele kwalificaties hebben of in de technologie-industrie werken.

Open source is niet alleen voor ontwikkelaars

Open source gemeenschappen en projecten zijn er niet alleen voor ontwikkelaars. Er zijn mensen uit alle lagen van de bevolking bij betrokken, waaronder schrijvers, kunstenaars, ontwerpers en Quality Assurance (QA) testers. Er is voor vrijwel iedereen een rol weggelegd. Wat je interesses ook zijn, er is voor iedereen wel een open source project. Welke je vaardigheden je ook hebt, er is altijd wel een manier om aan een project bij te dragen.

Er zijn tal van projecten en initiatieven die je kunnen helpen om een carrière te starten als programmeur of softwareontwikkelaar en deze vaardigheden naar een hoger niveau te tillen:

  • Open source community’s zijn ideaal voor mensen die voor het eerst leren coderen, omdat ze hiermee aan echte projecten kunnen meewerken en kunnen leren van de kennis en ervaring van andere programmeurs. Het Fedora project heeft bijvoorbeeld een website: What can I do for Fedora? (Wat kan ik doen voor Fedora?), die nieuwe bijdragers helpt te ontdekken op welke manier ze aan het project kunnen bijdragen.
  • Voor wie de kloof tussen onderwijs en de arbeidsmarkt wil overbruggen, heeft Red Hat het voor iedereen gemakkelijker gemaakt om in open source-kennis te investeren. Sinds april 2020 zijn er meer dan 500.000 gratis Technical Overviews geleverd als onderdeel van een catalogus van gratis online trainingscursussen. Hierbij wordt samengewerkt met organisaties als EdX om gratis ‘self-paced’ virtuele trainingscursussen te leveren aan meer dan 80.000 studenten.
  • Voor schoolgaande kinderen biedt Red Hat ook educatieve programma’s zoals CO.LAB. Hiermee kunnen zij op een toegankelijke manier kennismaken met de wereld van technologie en open source. Daarnaast is er nog de Red Hat Academy, een initiatief dat trainingen aanbiedt voor aangesloten academische instellingen en hun studenten voor Linux, cloud en applicatieontwikkeling, met verschillende opties voor labomgevingen en uitgebreide gratis online content. Deze cursussen zijn ontworpen om studenten de vaardigheden aan te leren waarmee ze de uitdagingen aankunnen die ze in hun toekomstige werk kunnen tegenkomen.

De pandemie heeft de digitalisering van veel bedrijven versneld. Er is in heel Europa weliswaar een tekort aan talent met digitale vaardigheden om hieraan tegemoet te komen, maar het is positief om te zien dat de belangstelling om bijvoorbeeld te leren coderen het afgelopen jaar aanzienlijk is toegenomen, met name van mensen met een niet-technische achtergrond. Dit biedt voor zowel organisaties als individuen de mogelijkheid om na de pandemie optimaal kansen te grijpen in de nieuwe digitale wereld.

Dit is een ingezonden bijdrage van Werner Knoblich, SVP en GM EMEA bij Red Hat. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.