2min

Het is een feit dat AI weerslag heeft op ons werk, nu en in de toekomst. Niet alleen organisaties moeten zich hierop voorbereiden, ook werknemers. Maar hoe?

De AI-toekomst is dan wel onzeker – dat er dingen gaan veranderen, mag duidelijk zijn. Elke dag is er wel nieuws over hoe AI de wereld gaat veranderen. In zo’n tijdperk van voortdurende technologische ontwikkelingen is het van cruciaal belang dat organisaties zich voorbereiden op onvermijdelijke verschuivingen. En dat geldt niet alleen voor organisatie; ook werknemers zullen zich hierop moeten voorbereiden. Uiteindelijk zal AI namelijk niet alleen ons werk inhoudelijk veranderen, het zal ook zorgen voor een verschuiving in hoe we ons werk doen.

Een recent onderzoek van ServiceNow geeft inzicht in deze verschuiving en hoe AI de vaardigheden van de toekomst zal beïnvloeden. Zo blijkt dat hoe meer AI het werk van machines uitvoert, hoe minder werknemers als machines hoeven te functioneren. AI en automatisering zullen banen in verschillende branches transformeren. In de toekomst zal er een onlosmakelijk technologisch component zitten aan vaardigheden zoals communicatie, samenwerking, innovatie en analytisch denk.

Ook blijkt uit het onderzoek dat personeel in functies die mogelijk veranderen door AI met de juiste training de uitstekende kandidaten zijn voor functies waar een groeiende vraag naar is zoals helpdeskmedewerkers. Dat is een positieve uitkomst. Deze veranderingen vereisen wel een doordacht plan voor de ontwikkeling van het personeel van de toekomst.

Het tekort aan kansen voor nieuw talent oplossen

Volgens IDC heeft 90% van de wereldwijde bedrijven te maken met een ernstig tekort aan talent op het gebied van IT-technologie, wat tegen 2025 zo’n $ 6,5 biljoen kan gaan kosten. Het aanbod aan technologisch personeel met een geschikte achtergrond is simpelweg te klein om aan de vraag te voldoen.

Dit is niet zozeer een tekort aan technologische vaardigheden, maar eerder een tekort aan kansen voor nieuw talent. AI geeft organisaties de mogelijkheid om deze kloof te dichten. Door de technische aspecten van technologisch werk te automatiseren, maakt AI deze functies toegankelijker voor werknemers die geen IT-achtergrond hebben.

Organisaties moeten op een nieuwe manier gaan kijken naar wie ze aannemen en op welke manier ze dit doen. Huidig personeel moet opnieuw worden getraind zodat ze klaar zijn om de technologische functies van de toekomst op zich te nemen. Daarom is het belangrijk voor HR-afdelingen om een talenttraject te introduceren.

Hoewel het nieuws over AI voor sommige organisaties alarmerend kan overkomen, vertellen de feiten een ander verhaal. Het is tijd dat iedereen met een frisse blik naar zijn rol op de werkvloer gaat kijken en enthousiast(er) wordt over de kansen die eraan komen dankzij AI.

Dit is een ingezonden bijdrage van ServiceNow. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.