4min

Tags in dit artikel

, ,

De tijd van de third-party cookie is bijna voorbij. Hoe moet je daarop inspelen als je toch gerichte en meetbare campagnes wilt blijven uitrollen?

Jarenlang was het verzamelen van gegevens door derde partijen de methode bij uitstek om nieuwe doelgroepen te bereiken. Door talloze veranderingen op het gebied van privacy komt daar nu echter een einde aan. Het einde van third-party cookies is in zicht. Dit verandert de manier waarop merken en uitgevers personalisatie leveren op een fundamentele manier. De afschaffing van third-party cookies stelt organisaties voor meerdere uitdagingen bij het opzetten van extreem gerichte, meetbare campagnes. 

Registreer hier voor het webinar: The Crumble of Third-Party Cookies: How to Prepare in 2022.

Een onderzoek in 2021 onder senior marketeers uit de Verenigde Staten toonde aan dat 51 procent van de respondenten third-party cookies zeer belangrijk vonden voor hun huidige marketingstrategie. De data die hun organisatie gebruikte bestond dan ook voor het grootste gedeelte uit dit soort ingezamelde informatie. De grote vraag nu is hoe organisaties de privacy-first personalisaties kunnen blijven leveren die doelgroepen willen en die ook resultaten oplevert.

Van third-party naar zero-party data

Merken en uitgevers moeten nu vooral moeten vertrouwen op hun eigen zero- en first-party data, of op data van walled gardens, ID-oplossingen. Er zal ook meer geleund moeten worden op ondersteuning van dataplatforms. Als third-party cookies kunnen worden vervangen door zero-party data die rechtstreeks bij klanten vandaan komt, kun je op maat gemaakte en authentieke ervaringen bieden. Hierdoor voelen klanten zich beter verbonden met je merk en zijn ze loyaler.  

Overstappen van third-party cookies naar first-party data biedt organisaties de kans om:

  1. Meer te weten te komen over de interesses, voorkeuren, kenmerken en gedragingen van je doelgroep. Deze informatie komt rechtstreeks bij deze doelgroep vandaan;
  2. Toekomstig gedrag van klanten nauwkeuriger te voorspellen. Je kunt hiermee de targeting van marketingcampagnes verbeteren en content verregaand personaliseren;
  3. Een transparante relatie met betrekking tot het gebruik van data op te bouwen met klanten;
  4. Inkomsten terug te winnen die de afgelopen jaren bij derden terecht zijn gekomen.

Naarmate de regelgeving en het technische landschap zich verder ontwikkelen en third-party cookies uitsterven, is een strategie rondom het verzamelen van data met een zero- en first-party benadering van cruciaal belang voor het leveren van krachtige campagnes die resultaten opleveren, de ROI verbeteren en de privacy respecteren. 

Third-party cookies verdwijnen, zoveel is zeker. Dat geldt echter niet voor personalisatie. Dat zal ook richting de toekomst belangrijk blijven. Om relevant te blijven in dit nieuwe ecosysteem voor advertenties en reclames, is er een belangrijke rol weggelegd voor marketeers. Die moeten voor de consument een balans zien te vinden tussen privacy en personalisatie. Dit lijkt misschien onmogelijk, maar dat is het niet. Sterker nog, het is zelfs niet eens zo moeilijk als het klinkt.  

Vastleggen en beheren van zero-party en first-party data met OneTrust

Met OneTrust’s Consent and Preference Management-oplossing kunnen organisaties zeer gericht formulieren maken voor het vastleggen, centraal verzamelen en opslaan van zero-party en first-party data. Deze formulieren landen goed bij de doelgroep en zorgen dus voor engagement. Uiteraard zorgen ze er ook voor dat zaken zoals voorkeuren en consent in het hele MarTech-systeem worden doorgevoerd. Dit alles volledig compliant met de wereldwijde regelgeving. Je creëert hiermee een toekomstbestendige strategie, waarmee organisaties consent, marketingvoorkeuren en first-party gegevens kunnen combineren. Hiermee behaal je een concurrentievoordeel door personalisatie te bieden en tegelijkertijd aan te tonen dat je de privacy respecteert.   

Met het consent en voorkeursmanagementplatform van OneTrust kunnen klanten: 

  • Aangepaste ervaringen configureren: Geef klanten een transparante front-end ervaring. Dit kun je doen aan de hand van zogeheten out-of-the-box collection points en voorkeurencentra. Je kunt deze zeer fijnmazig inregelen om gegevens op het juiste moment vast te leggen.  
  • Naadloos implementeren: Bouw webform UI’s die direct en zonder al te veel ontwikkeltijd in websites kunnen worden opgenomen, zonder iframes. 
  • Databronnen toekomstbestendig maken: Verbeter klantprofielen met zero-party en first-party data en maak een start met het vervangen van andere databronnen zoals third-party cookies. Klanten kunnen hun data eenvoudig bijwerken via een self-service preference center.  
  • Gegevens centraliseren: Maak een single source of trust aan voor alle systemin en zorg ervoor dat alles transparant is voor klanten. Daarnaast is het belangrijk om de compliance rondom consent, voorkeuren en first-party data te centraliseren. 
  • Data-integraties automatiseren: Synchroniseer betrouwbare first-party data in real time naar de MarTech stack van je organisatie. Hiermee weet je zeker dat je nauwkeurig te werk gaat en dat en dat je permission-based remarketing en retargeting in kunt zetten. 
  • Campagnes personaliseren: Bied per doelgroep alleen relevante content, producten, diensten en aanbiedingen aan.  

Wil je meer weten over het OneTrust-platform en wil je ook graag van third-party data naar zero-party en first-party data? Neem dan deel aan deze virtuele sessie. Je krijgt dan inzichten in hoe je als organisatie consent en voorkeursmanagement in kan zetten om het verdwijnen van third-party cookies op te vangen. 

Wil je meer weten over het consent en voorkeursmanagementplatform van OneTrust, vraag dan vandaag nog een demo aan

Dit is een ingezonden bijdrage van OneTrust