3min

Bedrijven worden digitaal belegerd. Nu aanvallers steeds creatiever worden, stellen veel beveiligingsleveranciers een waslijst samen van cyberbeveiligingsoplossingen. Ondernemingen hebben zo een breed scala aan leveranciers binnen handbereik, die allemaal goede oplossingen bieden. Maar hoe navigeren IT-teams dan door het uitgebreide landschap van meerdere leveranciers en tools?

Zelfs vóór de COVID-19-pandemie werd het cyberbeveiligingslandschap van bedrijven gedomineerd door chaos en verwarring. Met een steeds groter wordend aantal aan endpoints, gecombineerd met snel evoluerende cyberbeveiligingsbedreigingen, is er een enorme druk uitgeoefend op IT-teams. Bedrijven implementeren vaak op zichzelf staande beveiligingsoplossingen die onnodige wrijving veroorzaken in de gebruikerservaring. Dat leidt ertoe dat werknemers overstappen op andere oplossingen en zogeheten ‘shadow IT’.

Toen gebeurde de pandemie, die al deze bestaande uitdagingen verergerde en serieuze blinde vlekken in de beveiligingsplatforms van organisaties aan het licht bracht. Experts voorspellen dat de digitale transformatie en het werken op afstand het ‘nieuwe normaal’ gaat worden. Om hierin te slagen, moeten oplossingen voldoen aan strenge beveiligingseisen, en tegelijkertijd tegemoetkomen aan de wensen van gebruikers zoals gebruiksgemak en flexibiliteit.

Endpoint-chaos

De tijd van alleen laptops en desktops beveiligen is al ver achter ons. Het toenemende aantal endpoints – variërend van telefoons en tablets tot wearables en allerlei IoT- en cloud-connected apparaten – heeft geleid tot hogere kosten en complexiteit voor IT. Meerdere leveranciers bieden oplossingen om verschillende delen van de IT-omgeving te beheren. De keuze om individuele oplossingen te selecteren om zo volledige beveiliging te bieden, lijkt in eerste instantie misschien logisch.

Maar de manier waarop deze oplossingen met elkaar communiceren, kan voor problemen zorgen. Organisaties worstelen met een steeds groter aantal beveiligingsleveranciers, tools, consoles en dreigingswaarschuwingen – om nog maar te zwijgen over de verhoogde kwetsbaarheid. De toename van beschikbare, ongelijksoortige tools en platforms heeft geleid tot het ontstaan ​​van blinde vlekken op het gebied van cyberbeveiliging: een grote kloof tussen waar de ene tool ophoudt en de andere begint. Daardoor hebben IT-teams en het management vaak geen volledige zichtbaarheid of controle over de bestaande oplossingen.

Een nieuwe aanpak voor de nieuwe realiteit

Moderne problemen vragen om moderne oplossingen. Innovatieve cyberbeveiliging maakt, vaak gebruik van AI-gestuurde tools voor het detecteren, beschermen tegen en verhelpen van bedreigingen voor elke endpoint. Unified Endpoint Security (UES) hanteert daarbij een allesomvattende benadering om de chaotische cybersecurityomgeving te vereenvoudigen.

Met een snel uitbreidend aanvalsgebied dat ontstaat door de wildgroei aan nieuwe soorten eindpunten, variërend van mobiel tot Internet of Things (IoT), in combinatie met een golf van externe wereldwijde werknemers, heb je een perfecte storm. Het concept en de implementatie van een Zero Trust-raamwerk is nog nooit zo belangrijk geweest, omdat het beveiligen en beschermen van eindpunten en gegevens hand in hand gaat met Zero Trust. Unified Endpoint Security is gebouwd om een Zero Trust beveiligingsomgeving mogelijk te maken, gericht op het verdienen van vertrouwen op elk eindpunt en het continu valideren van dat vertrouwen bij elk evenement of elke transactie. Door het valideren van gebruikersacties, verifieert UES voortdurend gebruikers om een Zero Touch-ervaring te leveren die de beveiliging verbetert zonder dat de gebruiker wordt onderbroken. Op deze manier wordt dynamisch vertrouwen bereikt op alle apparaten, netwerken, gegevens, gebruikers en apps.

Het inzetten van een UES-infrastructuur heeft verschillende voordelen, waaronder:

  • Het biedt een pad van Zero Trust-architectuur naar Zero Touch-ervaring die wordt aangedreven door echte algoritmische AI
  • Werkt op alle soorten eindpunten voor een volledige dekking en een beter inzicht in het vertrouwde gedrag.
  • Biedt continue monitoring en detectie van bedreigingen om de gegevens en de AI-integriteit te waarborgen
  • Biedt contextuele en continue authenticatie die apparaten, netwerken, apps en mensen overspant

Met een individuele beheertool voor het managen van een volledig beveiligingsnetwerk, kunnen organisaties een verbeterde cyberbeveiliging realiseren. Door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie, machine learning, vereenvoudigd beheer en automatisering, levert UES cyberdreigingspreventie en -herstel op alle endpoints. Allemaal zonder blinde IT-vlekken.

Dit is een ingezonden bijdrage van Adam Enterkin, Senior Vice President van EMEA Enterprise Sales bij BlackBerry. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.