Nederlandse leraren constateren dat leerlingen steeds vaker de tool ChatGPT gebruiken voor het maken van huiswerkopdrachten. Ook leerlingen geven dit toe, schrijft de NOS. Sommige scholen denken na over hoe zij het gebruik kunnen detecteren.

Uit een rondgang van de NOS onder leerlingen en docenten blijkt dat het gebruik van de gratis versie ChatGPT voor huiswerkopdrachten toeneemt. De tool is sinds november vorig jaar algemeen beschikbaar. Leerlingen gebruiken het bijvoorbeeld voor het schrijven van werkstukken, boekanalyses en essays, waarbij iets in ‘eigen woorden’ worden geschreven. Ook wordt ChatGPT gebruikt voor spellingscontrole of het krijgen van ideeën. Ook wordt soms het werk van een andere leerling in de tool geladen om daaruit een ‘eigen versie’ te destilleren.

Gebruik onderkent

Docenten constateren dat de AI-tool door leerlingen wordt gebruikt en maken zich zorgen. De huidige plagiaatsoftware die scholen gebruiken herkent de teksten van ChatGPT nog niet, waardoor deze door de ‘mazen’ glippen. Vooral bij het vak Nederlands wordt de tool veel gebruikt, zo bevestigt een docent tegenover de nieuwswebsite.

Mogelijke controlemethodes

Leraren denken daarom steeds vaker na om toch het gebruik tegen te kunnen gaan. Mogelijk kunnen zij leerlingen verplichten recente bronnen in hun teksten te integreren. ChatGPT is getraind op datamodellen tot 2021 en heeft daarom geen kennis van recente data. Andere mogelijkheden waarover wordt nagedacht, zijn het op school schrijven van essays onder toezicht of het maken van ‘boekvlogs’ in plaats van geschreven boekverslagen.

Tip: OpenAI onthult ChatGPT Professional, betaalde versie van ChatGPT