1 min

Tags in dit artikel

, ,

PagerDuty zet kunstmatige intelligentie in om IT-problemen sneller oplosbaar te maken. Met AIOps lanceert het bedrijf een toolkit om incidenten overzichtelijker te maken door belangrijke gegevens naar voren te brengen. Zo zou bijna alle ruis weggenomen moeten worden.

PagerDuty citeert eigen onderzoek waaruit blijkt dat klanten met de early access-versie 87 procent minder nutteloze informatie (‘noise’/ruis) hoeven te doorspitten. IT’ers kunnen bijzonder veel data inzien bij het monitoren van applicaties en infrastructuur. Dit kan dermate overvloedig zijn dat een probleem pas laat gedetecteerd wordt of er niet duidelijk is waardoor het heeft plaatsgevonden.

Self-healing

De oplossing van PagerDuty werkt door middel van een zogeheten ‘Global Event Orchestration’-engine. Het systeem kan verbanden leggen tussen datapunten en aanwijzen waar een abnormaliteit voorkomt. Door incidenten snel te constateren, kan AIOps zelfs ‘self-healing’ zijn en voorkomen dat een individu überhaupt nodig is om een probleem op te lossen.

Voor complexere problemen waarbij automatisering niet tot een oplossing komt, kan AIOps met historische voorbeelden komen van incident-resoluties. Zo kan AI op meerdere niveaus behulpzaam zijn. De nieuwe toolkit is al compatibel met het bestaande aanbod van PagerDuty.

Lees ook: AI doet zijn intrede bij Visma-bedrijven