1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Diverse reisorganisaties proberen uit alle macht populaire zoekmachines als Google en Lycos voor zich te winnen. Met name als het gaat om vakantiewoningen in Europa is de strijd hevig. Soms honderden zoekresultaten linken hierdoor naar de homepages van slechts enkele aanbieders. Internetters die zoekwoorden als ‘vakantiewoning, Duitsland, Frankrijk en huren’ intoetsen krijgen op Google tientallen, soms zelfs honderden resultaten voorgeschoteld. In veel gevallen linken die naar slechts drie sites: Happyhome, Interhome en Vakantie24.

Bovendien wordt vanaf de zoeksites gelinkt naar zogenoemde affiliate-partners van de grote reisorganisaties. Dat zijn zelfstandige bedrijven die een vergoeding krijgen voor elke internetter die via hun site tot boeken over gaat. Directeur Jan Ottens van Interhome weet dat zijn bedrijf, al dan niet via de partners, goed vertegenwoordigd is bij Google. Van het willens en wetens manipuleren van de site is volgens hem geen sprake. "Jaren geleden waren we heel slecht te vinden op internet, inmiddels hebben we een bedrijf ingehuurd dat dit voor ons verzorgt. Overigens zijn we alleen via Google goed te vinden. We hebben niet het budget om dit bij meerdere sites te bereiken."