Voorafgaand aan de oorlog in Irak is het aantal bezoekers in binnen- en buitenlandse nieuwssites de afgelopen week enorm gestegen. Ook de zoekmachines op internet scoorden veel meer hits dan voorheen, met zoekopdrachten over oorlog. Sinds Bush in de nacht van maandag op dinsdag het ultimatum stelde, is bijvoorbeeld bij zoekmachine Ask Jeeves het aantal zoekvragen met maar liefst 800% toegenomen. Ook sites van Amerikaanse overheidsinstanties, hebben het stukken drukker, zo blijkt uit een onderzoek van Nielens/NetRatings.
Greg Bloom, onderzoeker bij Nielsen/NetRatings, heeft hier een verklaring voor: "Overheidssites zijn een geweldige bron van informatie", meent Bloom. "Bovendien is de informatie gratis en betrouwbaar."
Het is zelfs al zo dat er sites tijdelijk zijn bezweken aan de enorme drukte. Dit overkwam de website van het Amerikaanse leger. Ook de gemiddelde laadtijd is sindsdien enorm toegenomen van maar 4 seconden naar maar liefst 27 seconden, zo meldt de krant Contra Costa Times.
Verder zagen vele sites, die betrekking hebben op de oorlog het aantal bezoekers enorm toenemen. Na de terreuraanslagen op 11 september 2001 waren er voor vele nieuwssites ook problemen, door de enorme toestroom van dataverkeer.
Het lijkt erop dat het internet een geduchte concurrent is voor de televisie als nieuwsmedium. Bij de Golfoorlog in 1991 was televisie voor de meeste mensen de belangrijkste nieuwsbron.