2min

Tags in dit artikel

, , ,

De reclameslogan van UPC, waarin gesteld wordt dat de kabeldienst Chello sneller is dan ADSL van KPN, is niet onnodig denigrerend. Dat oordeelde de Amsterdamse Voorzieningenrechter die daarmee de eisen van KPN Telecom in haar kort geding tegen UPC afwees. KPN stapte naar de rechter omdat zij de Chello-campagne ontoelaatbaar vond. UPC adverteerde in televisiespotjes en dagbladadvertenties met de slogan dat Chello ’ADSL van KPN te snel af was.’ Het kabelbedrijf vergeleek de downloadsnelheid van UPC’s Chello met de snelheden van de internetdiensten van KPN. Dit was KPN in het verkeerde keelgat geschoten.

UPC baseerde de reclamecampagne op een recent onderzoek van www.speedtest.nl. dat werd gepubliceerd in PC Magazine van maart. De rechter oordeelde dat de gebruikte slogan in zijn algemeenheid juist is en niet als onnodig denigrerend kan worden aangemerkt.

KPN betoogde verder dat na een recente verbetering van z’n netwerk Chello niet meer ’tot 2 keer zo snel’ was, zoals UPC in haar reclamecampagne beweerde. De rechter heeft nu vastgesteld dat deze bewering van UPC niet correct is, maar vindt rectificatie zijn doel voorbijschieten. Zelfs na de verbetering in het KPN-netwerk is Chello gemiddeld nog steeds tot ongeveer 1,8 keer zo snel als ADSL van KPN, aldus de rechter. De rechter vindt wel dat de disclaimer in het tv-spotje dat het een vergelijking betreft van internetproducten in de prijsklasse ’onder de 60 euro’ beter leesbaar had moeten zijn. De disclaimer stond wel duidelijk vermeld in de dagbladadvertenties voor Chello.