2min

Tags in dit artikel

, ,

KPN wil een eind aan de telkens opduikende reclamecampagnes van concurrenten met vergelijkingen van de tarieven. KPN beschuldigt Tele2 ervan ondanks sommaties van de rechter door te gaan met het maken van misleidende advertenties en commercials. Dinsdag eiste het bedrijf dat Tele2 in de toekomst bij elke advertentie de voordeelnummerkorting en de BelPluskorting van KPN vermeldt. De concurrentieslag in de verzadigde markt voor vaste telefonie is hevig. KPN is nog steeds de grootste speler, maar Tele2 snoept steeds meer klanten af. Om consumenten te lokken, gooien aanbieders met paginagrote advertenties hun tarieven in de strijd.

KPN vindt een recente paginagrote advertentie en twee televisiecommercials van Tele2 onvolledig en misleidend omdat daarin onterecht een groot prijsverschil met KPN wordt gesuggereerd. Beide belbedrijven kruisen de degens al langer. Ook bij concurrentiewaakhond NMa en bij de Opta (de telecomcontroleur) lopen diverse procedures. "De grenzen zijn bereikt. Er moet een keer een einde aan komen", vindt T. Cohen Jehoram, de raadsman van KPN.

Tele2 vergelijkt in twee televisiecommercials tarieven van KPN zonder hierin de voordeelnummers en een extra korting van KPN te betrekken. Volgens Tele2 kan dat ook niet omdat de voordeelnummers en die korting beperkende voorwaarden kennen. "In onze advertenties vergelijken wij alleen maar de basistarieven. Zo’n vergelijking is essentieel voor nieuwe klanten", zegt A. Khodabaks, advocaat van Tele2. Rechter N. Huijgen vroeg zich dinsdag tevergeefs af of partijen niet beter met elkaar om de tafel kunnen zitten in plaats van elkaar elke keer met dure, paginagrote advertenties te beconcurreren. Hij doet uitspraak op 25 november.