2min

Tags in dit artikel

, ,

Ruim twee op de vijf automobilisten zeggen hun autodealer trouw te blijven bij de aanschaf van een nieuwe auto ondanks de mogelijkheid om via internet een auto te bestellen. Vooral het persoonlijk contact met de dealer en het inwinnen van advies bij de dealer worden hierbij vaak als argument genoemd. Dit blijkt uit een onderzoek naar de positie van de dealer in het licht van de huidige IT-ontwikkelingen dat TNS NIPO onlangs heeft afgerond. In totaal zijn 1.263 automobilisten geïnterviewd.

Voor zover de ondervraagden internet gebruiken bij de aanschaf van een nieuwe auto, blijft dit gebruik beperkt tot het inwinnen van informatie over verschillende merken en typen en het maken van prijsvergelijkingen (40% van de automobilisten ziet internet hiervoor als een geschikt instrument). Voorzien van deze kennis maakt men vervolgens toch de gang naar de dealer voor het daadwerkelijk bestellen van de auto.

Vooral jonge automobilisten zien internet als een instrument voor het vergelijken van prijzen of het vergelijken van verschillende auto’s. Ook het feit dat internet 24 uur per etmaal beschikbaar is en dat een auto gekocht kan worden zonder beïnvloeding van anderen, wordt door jongere automobilisten als voordeel gezien. Overigens denkt ruim een kwart van de automobilisten dat het bestellen van auto’s via internet zo’n vaart niet zal lopen en dat nog lange tijd een auto alleen bij een dealer kan worden besteld. Eén op de zeven vertrouwt het kopen van een auto via internet niet: er zijn geen garanties en de betaling is volgens hen onveilig.