2min

Tags in dit artikel

, ,

De helpdesk van internet provider Wanadoo komt als slechtste uit de bus in een test van het pc-magazine Computer!Totaal. Er werden in totaal helpdesks van 7 ADSL aanbieders (te weten: XS4all, Wanadoo, Speedlinq, Planet Internet, HCCnet, Tiscali en Demon) getest op hun technische kennis. Best geteste helpdesk is die van HCCnet.

De test is vrij simpel: aan alle helpdesks werden dezelfde 3 vragen gesteld. "Voor de eerste vraag stelden we een foutief adres van de mailserver in voor uitgaande berichten én gebruikten we een e-mailadres van een andere provider. Voor onze tweede vraag vroegen we advies over een draadloos netwerk en als derde vroegen we ons af of we ook met Linux gebruik konden maken van de dienstverlening en of de helpdesk hiervoor ondersteuning bood."

Vooral de technische kennis over draadloze netwerken viel vies tegen: "Geen enkele provider adviseert de nieuwe beveiligingsstandaard voor draadloze netwerken, WPA. HCCNet meldt wel het bestaan ervan, maar wijst ons niet direct op de noodzaak van het gebruik ervan." Het mailprobleem werd wel door alle helpdesks opgelost: "Sommige doen dat wat vlotter dan andere, maar we kunnen na afloop van elk gesprek weer mail versturen." Ondersteuning van Linux blijkt zeer zeldzaam bij helpdesks.

Verrassend genoeg was de bereikbaardheid van de helpdesks een stuk beter dan verwacht. Lange wachttijden lijken verleden tijd.

De uitslag:

1. HCCNet
2. XS4all
3. Tiscali
4. Speedlinq
5. Demon
6. Planet Internet
7. Wanadoo