2min

Tags in dit artikel

, ,

Afgelopen week hield Marissa Mayer, Product Manager bij Google een kleine persconferentie over onder andere de gebruikerservaringen van mensen die Google gebruiken.
Alan Williamson, die een blog bijhoudt op internet, was daar ook aanwezig en ving de volgende leuke feitjes over de, op het moment populairste, zoekmachine.

– De hoofdreden dat de Google hoofdpagina zo kaal is, is het feit dat de oprichters van Google erg weinig html kennis hadden en een snelle interface wilden. De "submit" button heeft om die reden ook een lange tijd op zich laten wachten. Tot die tijd was het alleen mogelijk de zoekopdracht te geven door de enter-toets in te drukken.

– De kaalheid van de hoofdpagina bracht ook nog een ander probleem met zich mee. Toen de pagina voor het eerst getest werd door een aantal mensen, bleek dat sommigen van hen een aantal minuten doelloos naar het scherm aan het kijken waren. Op de vraag van Google mensen waarom ze dat deden, kregen ze als antwoord dat de testers aan het wachten waren tot de rest van de content verscheen. Vanaf die tijd prijkt er onderaan de Google pagina de copyright regel.

– De zogenaamde ‘I Feel Lucky’, of de ‘Ik doe een gok’ knop wordt eigenlijk nooit gebruikt. Google testte daarom een hoofdpagina waarop de button was weggelaten. Gebruikers gaven echter aan dat daardoor de ‘Google experience’ verloren ging, de knop was gewoon een vertrouwd onderdeel geworden van de site.

– Google voert sommige verandering in alle stilte door. Soms test Google nieuwe features alleen op een bepaald subnet. Excite@Home gebruikers krijgen bijvoorbeeld vaak nieuwe features, maar dit wordt niet van te voren verteld. Google introduceert gewoon de nieuwe features en kijkt hoe de gebruikers erop reageren.

– Google heeft het grootste netwerk van vertalers ter wereld.

– Bij Google hanteren ze de 20% / 5% regel. Als minimaal 20% van de gebruikers een feature gebruikt, dan wordt deze feature in Google geïntegreerd. Als minimaal 5% van de gebruikers een functie gebruikt, dan krijgt deze functie een plaats onder de ‘Advanced Preferences’.

– De naam Google was een foutje van de oprichters. Ze wilden oorspronkelijk voor de naam ‘Googol’ gaan, maar maakten een spellingsfout.

– Gmail is ongeveer 2 jaar lang intern getest, voordat het een publieke beta werd. Uit onderzoek bleek dat er 6 types van e-mail gebruikers zijn. Gmail is zo ontworpen dat al deze 6 types het kunnen gebruiken.

– Google luistert zeer goed naar alle feedback die ze van gebruikers krijgen. Opmerkingen en klachten mailen naar Google is dus niet zinloos.

– Google stimuleert de medewerkers om 20% van hun werktijd te gebruiken voor zelf verzonnen projecten. Uit deze projecten zijn onder andere Google News en Orkut ontstaan.

De originele tekst van Alan Williamson is hier te vinden