De ‘Ik doe een gok’ knop van Google zorgt jaarlijks voor een groot omzetverlies. De knop wordt ook erg weinig gebruikt, minder dan een procent van de gebruikers klikt er wel eens op.
De ‘Ik doe een gok’ knop zorgt ervoor dat je direct doorgestuurd wordt naar het eerste resultaat dat Google zou geven als je een gewone zoekopdracht zou geven. Dat betekent dat wanneer de knop gebruikt wordt, de normale zoekresultatenpagina niet getoond wordt en dus ook de advertenties van Google AdWords niet in beeld komen. Analisten hebben nu becijferd dat Google door de knop, ondanks dat hij weinig gebruikt wordt, veel omzet misloopt.
Op jaarbasis zou Google volgens de analisten 110 miljoen dollar mislopen. Google wil zelf niet bekendmaken welk bedrag ze minder verdienen door de knop, maar dat ze dankzij de knop minder verdienen is duidelijk. Marissa Mayer, vice-president van Google Search, heeft overigens laten weten dat de knop niet van de website zal verdwijnen, de gebruikers zijn het knopje nu gewend.