2min

Tags in dit artikel

,

Bellen in vliegtuigen is in sommige gevallen al mogelijk, maar voorlopig hoeft er niet gerekend op te worden dat internetten tijdens de vlucht snel beschikbaar komt.

Vliegtuigbouwer Boeing heeft deze week laten weten haar service voor internettoegang aan boord voor vliegtuigen op een laag pitje heeft gezet. Bedrijven als LiveTV LLC en AirCell zetten de ontwikkeling van hun services wel door, maar vliegtuigmaatschappijen staan door de hoge kosten nog niet te trappelen om hun vloot geschikt te maken voor internetten op grote hoogte.

Boeing bood de afgelopen zes jaar internet via de satelliet aan via haar dochterbedrijf Connexion. Het bedrijf leed echter verliezen, omdat maar weinig maatschappijen er gebruik van wilden maken. Boeing zette Connexion in de verkoop, maar vond geen overnamekandidaat. De kosten voor het opheffen van de dienst gaat Boeing 320 miljoen dollar kosten en de 1.000 klanten van de dienst zullen een andere manier moeten vinden om te internetten in het vliegtuig.

Het ziet er echter niet naar uit dat Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen die personen tegemoet gaat komen, want het ombouwen van een vliegtuig voor internettoegang kost veel geld en het vliegtuig is enige tijd uit de roulatie. Een oplossing zou zijn om het systeem in alle nieuwe toestellen in te bouwen, maar er zijn nauwelijks maatschappijen in Amerika die momenteel de middelen hebben om nieuwe vliegtuigen aan te schaffen.

De hoop is daarom gevestigd op de bedrijven AirCell en LiveTV. Beide bedrijven hebben licenties verworven om communicaties vanaf de grond naar een vliegtuig te verzorgen. AirCell betaalde 31,3 miljoen dollar voor een licentie, LiveTV betaalde zeven miljoen, maar moet het wel doen met een netwerk met een lagere capaciteit.

AirCells plan is om vliegtuigen om te vormen tot vliegende hotspots. Doordat het netwerk gebaseerd is op een cellular netwerk kan de apparatuur een stuk kleiner gemaakt worden dan de apparatuur die gebruikt wordt voor het satellietnetwerk van Boeing. De antenne van AirCell is ongeveer zo groot als een pakje kaarten en weegt 200 gram, terwijl de antenne van Boeing veel grote is en tientallen kilo’s weegt. AirCell denkt de prijs laag te kunnen houden, het internetten zou ongeveer 10 dollar per vlucht gaan kosten.
LiveTV werkt momenteel nog aan een businessplan voor haar dienst.

Alhoewel Amerikaanse maatschappijen dus niet staan te trappelen is er wel interesse vanuit Europa. Zo komt het Britse Virgin Atlantic binnenkort met soort van internetdienst en is het Duitse Lufthansa opzoek naar een nieuwe partner, omdat het bedrijf tot voorkort gebruikmaakte van Connexion.