2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Second Life, een online leefwereld, is inmiddels zo populair dat bedrijven zich massaal op het spel storten, om op deze manier naamsbekendheid te creeëren bij de 900.000 gebruikers die het spel inmiddels heeft.

In Second Life kun je er, zoals de naam al doet vermoeden, een tweede leven op nahouden. In het spel kun je een karakter aanmaken en daarna deelnemen aan de sociale activiteiten in het spel, maar ook een huis bouwen, handelen in goederen en veel andere dingen die in het echte leven ook kunnen. De valuta in het spel, genaamd de Linden Dollar is gekoppeld aan echte valuta, waardoor er mensen zijn die hun brood verdienen met hun handeltje in het spel.

Zo zijn er vastgoedhandelaren, grondverkopers en verkopers van kleding en andere artikelen. In totaal spenderen de 900.000 spelers per dag zo’n 350.000 dollar. Jaarlijks gaat er daardoor ongeveer 13 miljoen dollar om in Second Life. De teller wat betreft bezoekersaantallen staat echter niet stil, elke maand komen er honderden gebruikers bij.

De bereidheid van de gebruikers om flink met geld te smijten om hun virtuele alter-ego net zo’n goed, of zelfs beter te leven te geven, dan henzelf, heeft ook veel grote bedrijven en artiesten naar Second Life gelokt. Zo hebben al diverse artiesten een online optreden gegeven in het spel. Ook Sony BMG, Toyota en Sun Microsystems hebben een plekje in het spel. Bedrijven als Adidas en America Apparel verkopen kleding en accessoires voor de virtuele figuren en binnenkort opent een nieuw hotelketen een virtueel hotel in het spel.

Meest recente aanwinst voor het spel is persbureau Reuters, dat een nieuwsbureau opent in het spel. Mensen kunnen op het bureau videobeelden, foto’s en nieuwsberichten lezen. Andersom gaat het bedrijf ook nieuwsberichten verzorgen vanuit het spel en die worden voor de niet-spelers geplaatst op de website secondlife.reuters.com. Het persbureau zal een aantal journalisten aanstellen die financiële en culturele verhalen gaan schrijven voor en over het spel.


In het Reuters Atrium kunnen mensen het nieuws volgen en erover discussiëren

Behalve het aanwezig zijn in het persbureau van Reuters kunnen Second Life spelers ook de beschikking krijgen over een Reuters News Center, een mobiel apparaatje dat altijd het laatste nieuws biedt over de spelwereld, maar ook links naar berichten van Reuters zelf biedt. Het Reuters Atrium, het gebouw van Reuters in Second Life, is ook een plaats waar Second Life spelers over het laatste nieuws kunnen discussiëren.

Op deze site is een interview te lezen met Adam Pasick, een Reuters journalist die aan het hoofd zal staan van het virtuele persbureau.