1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Steeds meer marketingafdelingen van bedrijven komen tot de conclusie dat gebruikers van Second Life weinig online winkels bezoeken. "Er is eigenlijk geen overtuigende reden om in Second Life aanwezig te blijven," vertelt topman Brian McGuinnes van een grote Amerikaanse hotelketen.

Een steekproef van de LA Times wees uit dat op veel bedrijfslocaties in Second Life geen enkele bezoeker aanwezig is. Ook bleken er geen virtuele medewerkers te zijn om bezoekers te helpen. De online kalender van Sun Microsystems was leeg en het landschap van Dell Island lag er maar verlaten bij.

Linden Lab, het bedrijf achter Second Life, verkoopt stukjes land in Second Life aan particulieren en bedrijven, waarvan de meestbezochte plekken vaak door particulieren zijn gemaakt. Second Life is volgens de LA Times voornamelijk een fantasiewereld waarin de karakters geen behoeften hebben. De meeste gebruikers eten dan ook niet, maar gaan naar casino’s, stripclubs en bordelen.

Verder beweert Linden Lab dat er zo’n acht miljoen actieve gebruikers zijn. Helaas komt het merendeel van de gebruikers die zich hebben aangemeld vrijwel nooit terug. Ook zijn er veel bezoekers met meerdere personages. Een analist van het onderzoeksbureau Forrester berekende dat er op de beste momenten slechts dertig tot veertigduizend bezoekers online zijn, wat een veel kleiner publiek vormt dan wat adverteerders gewoonlijk bereiken.