2min

Tags in dit artikel

, , ,

Twee weken nadat Apple bekendmaakte dat de hardnekkige problemen met de MobileMe-service verleden tijd waren, doken gisteren opnieuw problemen met de e-maildienst van MobileMe op, die er voor zorgden dat veel gebruikers niet meer bij hun e-mailberichten konden.

Inmiddels zijn de problemen weer opgelost, maar het heeft al met al nog ruim drie uur geduurd voordat Apple zijn e-maildienst weer op de rails had. Opvallend was wel dat het dit keer alleen de e-maildienst betrof en andere diensten zoals synchronisatie, iDisk etc. volledig operationeel bleven.

Een week geleden gaf Apple-baas Steve Jobs nog toe dat de lancering van MobileMe niet ‘aan de standaarden van Apple voldeed’. Zelfs Walt Mossberg van de Wall Street Journal, over het algemeen zeer positief over producten van Apple, gaf aan dat MobileMe volgens hem ’teveel problemen kent om betrouwbaar te kunnen zijn’.

In de brief van Steve Jobs gaf de Apple-baas aan dat het wellicht verstandiger was geweest om MobileMe pas te lanceren nadat de iPhone 3G en App Store stevig op hun pootjes stonden. Ook noemde hij de omvang van de lancering als een oorzaak voor de massale problemen. Volgens hem was het beter geweest om de lancering geleidelijk te laten verlopen.

Het is op dit moment de vraag hoe lang MobileMe na de problemen van gisteren volledig operationeel blijft. Apple zelf lijkt er alles aan te willen doen om de zaak stabiel te houden en stelde zelfs een van zijn directeuren aan als leidinggevende voor MobileMe en andere online diensten.