2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Crytek-CEO Cevat Yerli heeft in een interview met Gamasutra een aantal interessante feiten over Crysis 2 geuit. Hij weerlegde de stelling van Sony dat het developers jaren zou kosten om het maximum uit de PS3 te kunnen halen.

Sony’s standpunt

Sony heeft altijd laten weten dat het geen ‘makkelijk te programmeren’ console wilde maken want ‘makkelijk te programmeren’ betekent dat iedereen binnen een jaar weet wat hij maximaal uit de console kan halen en dus alle mogelijkheden direct zou benutten. Wat zou er dan nog te maken zijn in de overige vijf tot tien jaar? Op zich een goede strategie om niet iedere drie jaar een nieuwe console klaar te hoeven hebben staan.

Cryteks prestatieanalyse

Na de bekendmaking op de E3 van Electronic Arts dat Crysis 2 uit zal worden gebracht, zei Yerli echter dat het al een aantal performance-analyses hebben gedaan met de Playstation 3 devkit en "het grappige was dat de belasting van alle CPU’s, de Cell en de GPU’s erg hoog is, de wijzer kan niet verder", aldus Yerli. Hij liet weten dat Crysis 2, dat gebruikmaakt van Cryteks nieuwe CryEngine 3, het maximum van PlayStations capaciteit al zo goed als volledig gebruikt. "Normaal hadden we wat speelruimte op de consoles, maar die hebben we nu niet."

Het geheim

Hoe kan het dan dat Crytek als een van de weinige ontwikkelaars al zo ver is? "We hebben nog steeds een beetje speelruimte, maar we zitten nu al bijna aan de limieten. We ontwikkelen op erg kleine details om die performance eruit te krijgen", aldus Yerli. "We begonnen drie jaar geleden met ons onderzoek naar de technologie en moesten heel heel diep graven om reserves te vinden en links en rechts een of twee procent speelruimte te vinden. Dat heeft ons gebracht naar waar we zijn."

Het verschil tussen Playstation en Xbox

Aangezien Crytek vooraanstaand is in zijn technische mogelijkheden en weten, heeft Gamasutra Yerli ook nog uitgevraagd over de verschillen tussen de Playstation en de Xbox. "Uiteindelijk zal het spel dat we uitgeven precies gelijk zijn op beide platforms. Het ene platform presteert beter met de CPU, en de andere beter met de GPU, dus het hangt er maar vanaf wat je doet, op het ene gedeelte doet de PlayStation het beter, op het andere gedeelte de 360.


Een CPU-performancevergelijking tussen de PS3 en de Xbox 360.

[/b]