Twitter heeft gereageerd op het afsluiten van enkele applicaties van derde partijen die toegang gaven tot de verzend- en ontvangfunctionaliteit van het social mediaplatform. Volgens Twitter hadden de aanbieders API-regels overtreden.

In een tweet geeft het social mediaplatform aan dat het zijn ‘lang bestaande’ API-regelgeving handhaaft. Daardoor werken sommige apps nu niet meer. Wat die ‘bekende’ API-regels zijn, is echter niet duidelijk en het social mediaplatform heeft niet gereageerd op vragen over deze regelgeving.

Ook de Twitter API-documentatie geeft weinig inzicht, zo ontdekte Ars Technica. De documentatie is zeer uitgebreid en bevat veel regels en beperkingen die van verschillende factoren afhangen.

API-verbinding met Twitter

Het probleem voor de apps van derde partijen begon toen verschillende apps van Twitter werden afgesloten. Het ging hierbij vooral om applicaties die via een API een ‘firehose’-verbinding met het social mediaplatform hadden. Via deze API-verbinding is het mogelijk vanuit de eigen applicatie Twitter-berichten te versturen en te ontvangen.

De stap trof Twitterrific en Tweetbot. Andere applicaties van derden die de API gebruiken voor toegang, zijn niet getroffen. Beide getroffen apps hebben via een omweg hun verbinding met Twitter hersteld, maar die werd in een later stadium opnieuw verbroken.

Geen advertentie-inkomsten

Het is ook onduidelijk waarom het social mediaplatform de verbindingen met de apps heeft verbroken. Uit gelekte interne berichten via The Information komt wel naar voren dat dit met opzet is gedaan, onder meer omdat ze te weinig advertentie-inkomsten zouden opleveren. De apps van de derde partijen laten niet de ‘promoted tweets’ zien.

Opvallend is verder dat de actie van Twitter zich op API-niveau richt. Begin november 2022, na de overname door Elon Musk, werd het hele API-ontwikkel- en ondersteuningsteam van het social mediaplatform ontslagen.

Tip: Twitter ontkent beschuldigingen over grootschalig datalek