Meta wil Facebook ads openstellen voor het aanbieden van Android-apps. Enkel Europeanen zullen van de dienst gebruik kunnen maken, eens de Digital Markets Act app-winkels democratiseert.
De Digital Markets Act van Europa staat op de agenda voor het voorjaar van 2024. De wet geeft alle spelers de mogelijkheid om apps aan te bieden. Zo biedt de wet een oplossing voor het monopolie dat Google en Apple hebben op app-winkels. De ene speler houdt namelijk het downloaden van apps op een Android-toestel in zijn macht, terwijl de andere dat doet voor iOS-toestellen. Indien deze ontwikkelaars van besturingssystemen hun platformen niet openstellen, riskeren zij een boete van tien procent van de wereldwijde omzet.
Pilotstudy Facebook ads
Meta wil alvast de concurrentie aangaan, verneemt The Verge. Het geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om deel te nemen aan een pilotstudy waarin hun Android-apps beschikbaar worden voor Facebook-gebruikers. De apps zullen beschikbaar worden via Facebook ads.
Volgens het bedrijf is het interessant voor ontwikkelaars om aan de studie deel te nemen, om een nieuw publiek aan te spreken. Inkomstengewijs kan de zet ook interessant zijn, aangezien het er niet naar uitziet dat Meta zich een deel van de omzet die de app genereert toe-eigent.
Lees ook: EU zet speciale afdeling op voor handhaven Digital Markets Act