De Europese Commissie opent haar eerste onderzoeken om op naleving van de Digital Markets Act (DMA) te controleren. Alphabet (moederbedrijf van Google), Apple en Meta zullen als eerste onder de loep genomen worden.
De onderzoeken werden aangekondigd door uitvoerend EC-vicepresident Margarethe Vestager en Eurocommisaris Thierry Breton. Men besprak als eerste Apple’s App Store en de Google Play Store, die zich schuldig zouden maken aan ‘steering’, het illegaal inperken van de gebruikersvrijheid door het eigen aanbod voor te trekken ten opzichte van concurrerende software. Beide partijen voorkomen dat gebruikers bijvoorbeeld alternatieve appwinkels te zien krijgen en externe apps kunnen downloaden.
Onderzoek appwinkels
De DMA verplicht zogeheten ‘gatekeepers’, een zestal grote techbedrijven, om andere partijen met gebruikers van hun platforms te laten communiceren. Een mate van interoperabiliteit is verplicht, zodat er sprake kan zijn van concurrentie tussen bijvoorbeeld de App Store/Play Store en alternatieve diensten. De EC stipt aan dat Apple voorkomt dat andere apps op dezelfde manier van foto’s gebruik kunnen maken als de vooraf geïnstalleerde Foto’s-app. Dergelijke praktijken zijn volgens de Commissie een onderzoek waard.
Tip: Moet je van Europa voldoen aan de DSA of DMA? Dit zijn de regels
Hoewel Apple verschillende aanpassingen heeft verricht om te voldoen aan de DMA, stemt het maar weinig externe partijen tevreden. Zo maakt het sideloading mogelijk, maar weigert het dezelfde veiligheidsgaranties te leveren als geldt voor apps die op de App Store beschikbaar zijn.
De EC kijkt naast de Play Store nog naar andere zaken waarin Google volgens de DMA tekortschiet. Het bedrijf zou eigen diensten voortrekken in zoekresultaten, zoals Google Flights en Google Shopping.
Meta onder de loep
Meta wordt door de EC verdacht van een andere overtreding van de DMA. Het bedrijf zou via de eigen platforms op onrechtmatige wijze data van gebruikers combineren. Door een nieuw verdienmodel moeten gebruikers van Instagram en Facebook betalen om geen gepersonaliseerde advertenties te zien. Dit ‘pay-or-consent’-model, zoals Breton het verwoordt, is mogelijk in strijd met de DSA. Het nieuwe DMA-onderzoek bekijkt of de gebruikersdata in kwestie niet op illegale wijze door beide platforms gecombineerd wordt.
De EC hoopt dat de onderzoeken grote bedrijven dwingt tot snellere compliance. Het feit dat de onderzoeken zeer kort na de ingang van de DMA plaatsvinden, laat in ieder geval zien dat de Commissie zelf vaart wil maken. De hoogst mogelijke boete betreft 10 procent van de jaaromzet van het bedrijf in kwestie. Bij herhaaldelijke overtredingen kan dit oplopen tot 20 procent.
Lees ook: Microsoft: ‘Google enige partij die AI-strijd alleen aan kan’