2min

Er is in eigenlijk alle landen wel discussie geweest over Modern Warfare 2. Vooral de vliegveldscene, waarin de speler actief kan meedoen aan het vermoorden van burgers, heeft veel stof doen opwaaien. In een interview met Gamepro heeft de scriptwriter, Jesse Stern, hierover verteld.

Stern, wiens grootste succes tot nu toe de TV-serie NCIS is, had ook al meegeholpen bij het ontwikkelen van deel 1. De eerste ideeën voor het verhaal van deel 2 waren er in overvloed. "We schreven zoveel mogelijk op en streepten alle slechte ideeën door", aldus Stern. "In het begin praatten we zelfs over virussen, chemische oorlogsvoering en zelfs onechte wezens als aliens of levende doden. [..] Uiteindelijk hebben we dan toch voor een scenario in de echte wereld gekozen."

Zo was er het idee om Rusland met tanks een van de oude USSR-staten binnen te laten vallen, met de grap dat een paar weken achteraf Rusland werkelijk Georgie binnenviel, of het idee om Terroristen zwaarbewapend ergens te laten binnenvallen. Ook hier waren een tijdje later de aanslagen in Bombay.

"We wilden niks doen dat direct gebaseerd was op de krantenkoppen of huidige gebeurtenissen. We wilden wel dat gevoel vastleggen van ondenkbare scenario’s die altijd dichtbij zijn, maar voor de geest zo ver weg. Dat is wat er goed is aan Modern Warfare 2: het is grotendeels fantasie, maar je kunt mensen heel goed in de situaties plaatsen."


Volgens Stern was het "fascinerend" om al de boze en verontwaardigde reacties te zien, aangezien het doel was om iets te creëren dat mensen van hun stuk brengt, maar waar mensen zich wel in kunnen verplaatsen.
"Het testen van het level was interessant. Steve Mancuda, die het grootste deel van het testen regelde, zei dat de spelers boos werden of ervan walgden, en zich meteen afvroegen wat er aan de hand was. Na een paar momenten realiseerden ze zich echter dat het maar een spel was, en het grootste deel opende vuur op de burgers."

Vaak spelen publishers met de grote releases op safe, maar de vliegveldscene in Call of Duty: Modern Warfare 2 was een "risico dat we moesten nemen. Soms neem je grote risico’s en gaat het echt goed, soms gaat het volledig fout. Maar als je niks probeert zul je niks nieuws maken", aldus Stern.