2min

X, het voormalige Twitter, heeft de TweetDeck-tool nu een volledige betaalde dienst gemaakt. Dit markeert het definitieve einde van de gratis overzichtstool voor X (Twitter)-accounts.

Uit opmerkingen van eindgebruikers blijkt dat TweetDeck officieel een betaalde dienst is geworden en nu de naam XPro heeft gekregen. Wanneer gebruikers de oude tool willen starten, verschijnt nu een prijslijst voor X Premium, het voormalige Twitter Blue.

Alleen abonnees van X Premium kunnen de tool nu gebruiken. Abonnees krijgen nog meer voordelen zoals het beruchte blauwe vinkje, langere posts en hogere rankings in de tijdlijn van gebruikers.

TweetDeck was ooit een gratis dienst van Twitter waarmee gebruikers meerdere accounts en custom feeds konden beheren. Vooral dagelijkse en zakelijke gebruikers, waaronder journalisten, maakten hier veel gebruik van.

Eerder aangekondigd

De komst van de betaalde versie van XPro of TweetDeck hing al langer in de lucht. Eind juli werd al aangekondigd dat de dienst binnen ongeveer 30 dagen een abonnee-only-dienst zou worden. Niet alle TweetDeck-gebruikers krijgen de betaalpagina nu al te zien. Hieruit blijkt dat XPro geleidelijk wordt uitgerold.

Stap in strategie

De actie van X om de dienst nu in een betaalde vorm te gieten, past in de strategie die eigenaar Elon Musk voor het platform uitdacht. Het uiteindelijke doel is om van het social mediaplatform een allesomvattend communicatie-, conferencing-, betaal- en commercieel platform te maken. Onlangs werd bijvoorbeeld al aangekondigd dat het via X op afzienbare termijn mogelijk wordt te videobellen.

Lees ook: X laat ‘conservatieve’ adverteerders meer betalen om niet bij spam te staan