1 min

Tags in dit artikel

, ,

X geeft adverteerders de mogelijkheid om meer inspraak te hebben op de positie van een advertentie. Des te meer adverteerders betalen, des te braver de omringende content.

In een nieuw prijsplan kunnen adverteerders van X, het voormalige Twitter, kiezen uit drie prijsniveaus. Bedrijven die hun reclame rond veilige content willen zien, kunnen gaan voor de ‘Conversatieve’-categorie.

Nieuwe advertentie-opties drongen zich op nadat Elon Musk het roer van X overnam en besloot alle filters van het social mediaplatform te verwijderen. Heel wat adverteerders namen liever niet het risico dat hun campagne net boven of onder een haatdragende boodschappen of explicitiete content kwam te staan. Uit vrees voor imagoschade lieten adverteerders het social mediaplatform links liggen.

Lees ook: Waarom gooit Microsoft Twitter uit diens advertentie-tools?

‘Conservatieve’ adverteerders betalen het meest

Vervolgens zijn er nog de categorieën ‘standaard’ en ‘relaxed’, al is die laatste categorie momenteel nog niet beschikbaar. Hoe minder budget er is om een advertentie te plaatsen, hoe gevoeliger de omringende inhoud zal worden.

Volgens Musk is het eerlijk systeem: “Dit is belangrijk en eerlijk voor adverteerders. Ze hebben niet het recht om dit platform te censureren, maar ze hebben absoluut het recht om te zeggen welke inhoud naast hun advertenties verschijnt.”

Maar ook de goedkoopste categorie houdt een advertentie weg van expliciete seksuele inhoud en doelgerichte haatspraak. Deze reclames kunnen naast inhoud over drugs of spamberichten opduiken, maar volgens het prijsplan maximaliseert dit wel het bereik van de campagne.