2min

Tags in dit artikel

, ,

Wanneer je continu verbonden moet zijn met het internet om een single-player game te spelen is er iets flink mis. Zo had Ubisoft al een soortgelijke DRM in bijvoorbeeld Assassins Creed 2. Nu heeft EA dus ook de beruchte DRM ingebouwd in hun nieuwste toevoeging aan de Command & Conquer series: C&C4. Jeff Green, een blogger van EA zelf, heeft nu ook ervaren dat dit niet het handigste DRM-systeem is en vertelt erover.

Hij geeft aan dat tijdens het spelen van de single-player mode van C&C4 hij het spel twee keer moest herstarten en al zijn vooruitgang in het spel kwijtraakte, alleen maar omdat zijn verbinding even uitviel. Hij vindt dat er andere oplossingen bedacht moeten worden. Ook vindt hij dat het niet klopt dat het een single-player modus wordt genoemd. Nu moeten experience en dergelijke wel worden geüpload om de vordering op te slaan, maar dit kan toch ook lokaal worden opgeslagen. Zodra iemand dan weer toegang tot internet heeft kunnen de vorderingen online worden gezet. Green vindt dat als het spel zo blijft het beter online-only kan worden genoemd, dan zijn de verwachtingen anders.

Het idee om single-player games online-only te laten werken is sowieso erg slecht. Niet iedereen heeft betrouwbare internetverbindingen. Ook zijn er een hoop mensen die helemaal geen internetverbinding hebben. Beter is het gewoon om je games zo te ontwerpen dat die mensen ook gewoon kunnen spelen.

Green waarschuwt mogelijke C&C4 spelers ook, hij geeft aan dat de verhaallijn van het spel goed is, dat de gameplay interessant is, maar dat als je een slechte/haperende internetverbinding hebt moet uitkijken.