Jack Tretten, de CEO van Sony Amerika, heeft aangegeven dat uitgevers zelf de keuze hebben om DRM op games voor de PlayStation 4 te plaatsen. Sony zal op eigen games in ieder geval geen beperkingen plaatsen.

"Wij creëren het platform en we hebben aangegeven dat onze games geen DRM krijgen, maar wat uitgevers in dat geval doen is hun eigen keuze. Dat gaan wij niet dicteren, wij bieden enkel het platform aan hun. De beslissing om DRM te gebruiken is niet iets wat wij bepalen, dicteren of voorchijven voor anderen," zegt Tretton.

Daarmee lijkt Sony’s aanpak voor de PlayStation 4 gelijk aan die van de voorganger. Ontwikkelaars mogen zelf een methode implementeren om nog een extra slag te slaan bij de doorverkoop van games. De kans dat online diensten in games te ontgrendelen zijn met een code lijkt dus groot, maar niet in Sony’s eigen games.

Er komt echter geen breed systeem zoals Microsoft voor de Xbox One heeft aangekondigd. De Xbox One moet eens per etmaal met het internet verbonden worden en bij de doorverkoop van spellen moet een bedrag afgestaan worden aan Microsoft en de uitgever van het spel, ook wanneer je het enkel offline wil spelen.