Google start binnenkort met Google Shopping in Nederland. Shopping is een zoekmachine voor producten waar ook de prijzen van aangesloten webshops bij staan vermeld. Wanneer Google Shopping precies in Nederland van start gaat is onduidelijk maar de winkels kunnen vanaf nu hun productfeeds aanleveren bij Google.

In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië bestaat de dienst al langer en gaat deze door het leven als Google Product Search en is daar een groot succes. Voor de webwinkels is het een een mooie toevoeging om meer bekendheid en verkopen te realiseren, voor de consument is het simpelweg makkelijk omdat deze vaak al bekend is met Google.

De dienst werd vorig jaar al door enkele Nederlandse webwinkels getest. In het buitenland zijn het voornamelijk de grote winkelbedrijven die zich laten opnemen in de database van Google, maar gezien het karakter van Nederland waarbij veel webwinkels mee gaan met innovaties, is de verwachting dat in Nederland vrijwel elke webwinkel zich op den duur zal aansluiten bij dit platform. De opname in Google Shopping is voor de webwinkels namelijk gewoon gratis, al zijn er wel mogelijkheden om dit te combineren met Google Adwords en op die manier nog meer aandacht voor je webwinkel te krijgen bij een bepaald product.

Zoals eerder aangegeven kunnen alle webwinkels hun feed inmiddels aanleveren bij Google, dit gebeurt via Google Merchant. Zodra de feed is ingelezen zal deze straks worden getoond in de zoekresultaten en in Google Shopping. Dit is inclusief een link naar de verkopende webshop, de prijs en een vergelijking met de prijzen van andere winkels.

Ook zijn er diverse filters beschikbaar om de zoekresultaten verder te filteren. Het aparte aan de Google prijsvergelijker is dat de producten ook direct kunnen worden besteld en afgerekend via Google Checkout.

Voor veel prijsvergelijkers is dit geen goed nieuws, dit kan zeker effect gaan hebben op de omzetten van deze websites. De meeste prijsvergelijkers hanteren namelijk een zogenaamde klikprijs voor elke bezoeker die wordt doorgestuurd naar de webwinkel, ook zijn er enkele vergelijkers die maandelijks een vast bedrag aan abonnementsgeld vragen. Google vraagt in tegenstelling tot andere prijsvergelijkers geen geld voor een opname in hun prijsvergelijker en zal wellicht meer verkopen en verkeer genereren richting deze webwinkels dan de al bestaande prijsvergelijkers. Als dat gebeurt bestaat de kans dat webwinkels besluiten te stoppen met bepaalde prijsvergelijkers.

De manier waarop Google veel verkeer richting de webwinkels kan brengen heeft te maken met een aanpassing in de standaard zoekresultaten. Zodra er op een bepaald product wordt gezocht in de normale zoekmachine zal bovenaan in de zoekresultaten een blokje worden getoond van Google Shopping (in de afbeelding Product Search), net zoals je waarschijnlijk al gewend bent van Youtube, Google Images, Google Maps, etc. De kans dat mensen hierop doorklikken is natuurlijk vele male groter dan dat ze daaronder ergens op het resultaat van een prijsvergelijker klikken.

Wellicht vraag je je af hoe Google deze dienst dan rendabel denkt te maken? Google moet uiteindelijk ook gewoon geld verdienen, dat gaan ze doen door onder en boven de resultaten van de prijsvergelijker Google AdWords advertenties te zetten waar de webwinkels ook weer op in mogen kopen. Eigenlijk wordt het voor de consumenten, de webwinkels en voor Google alleen maar beter, alleen voor de websites die er tussen zit met een prijsvergelijker slechter.