1 min

De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft in totaal 53 miljoen euro op tafel moeten leggen om Hyves over te nemen. Dat schrijft Raymond Spanjer in zijn boek over Hyves, ‘Van 3 naar 10.000.000 vrienden’.
Hyves werd eind vorig jaar ingelijfd door TMG.

De overname van Hyves door de TMG was niet de allereerste optie die Hyves kreeg om het sociale netwerk te verkopen. Eerder klopte PCM, Wegener, Sanoma, RTL, het Amerikaanse Myspace en Viacom het moederbedrijf van MTV al aan bij Hyves om te praten over een overname.

Specifiek schrijft Spanjar over de overname gesprekken met Viacom, het bedrijf achter MTV, dat het hierbij ging om ‘zeer vergevorderde overnamegesprekken’, die op het laatste moment afketsten. Grote afwezigen in het rijtje is natuurlijk Facebook, dat bedrijf is nooit komen praten.

Het bod wat TMG deed op Hyves was wel ‘cash and debt free’, wat simpelweg betekend dat de schulden van Hyves van het overnamebedrag zijn afgetrokken en het banktegoed erbij is opgeteld. In totaal was een uitbetaling van 43,7 miljoen euro voldoende om Hyves over te nemen.

Spanjar richtte samen met Floris Rost van Tonningen en Koen Kam de sociale netwerksite op, Spanjar heeft besloten zich nu terug te trekken uit de onderneming.