Het lijkt erop dat Hyves een grote teleurstelling is voor de Telegraaf Media Groep (TMG). Vooral financieel stelt Hyves erg teleur, maar ook de bezoekersaantallen zitten in een dalende lijn die moeilijk is om te buigen.

Het FD trekt de conclusie dat de financiële prestaties ver achter blijven bij de verwachtingen van TMG, op basis van de cijfers van TMG. De interne winst- en omzetdoelen voor Hyves in 2012 zijn nu al afgeschreven en zijn onhaalbaar. De Telegraaf Media Groep betaalde 43 miljoen voor Hyves en wil dit uiteraard graag terug verdienen.

Een van de grote problemen is dat leden massaal overstappen op Facebook en hun Hyves-profiel verwijderen. Daardoor dalen de bezoekers van het sociale netwerk, maar ook de activiteit op de website. Waar Hyves in januari nog 200 miljoen pageviews haalde is dit in oktober gedaald tot 150 miljoen.

Vandaag zal TMG-topman Herman van Campenhout de buitenwacht bij over zijn strategie. Het gaat namelijk niet goed met TMG, het kernbedrijf van krant en huis-aan-huisbladen zijn structureel aan het krimpen en er moet dus iets veranderen. TMG heeft een oorlogskas van 300 miljoen euro gereserveerd waarmee het de komende jaren overnames wil doen in de online, sociale media- en e-commerce-sector.

Het doel is om in 2016 een breed mediaconcern te zijn met drie pijlers: print, online en radio. Zo wil de TMG onder meer inzetten op digitale abonnementen en betaalde apps. Ook e-commerce is een belangrijke pijler, het bedrijf wil transacties faciliteren ook voor de zakelijke markt.

Een van de plannen van TMG is vanochtend al bekend geworden. Het bedrijf gaat meer inzetten op online games. Ze gaan deze games niet zelf ontwikkelen maar wel hosten. De games zullen voorzien zijn van een ‘gokelement’, wat weer geld in het laatje moet brengen.