2min

Tags in dit artikel

, , ,

Mark Zuckerbergs sociale netwerk Facebook is een van de minst gewaardeerde bedrijven in de Verenigde Staten. Daarnaast is het een van de minst gewaardeerde diensten op het internet, aldus de Amerikanen.

Dat blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek dat uitgevoerd is door onderzoeksbureau ForeSee Results. Weliswaar steeg de waarderingsscore voor Facebook van 64 naar 66 punten in een jaar tijd op de American Customer Satisfaction Index (ACSI). Als een bedrijf een score van 70 punten op deze index weet te scoren, wordt deze als gemiddeld gewaardeerd door Amerikaanse consumenten. Ondanks de stijging scoort Facebook onder gemiddeld in de categorie social media. De online encyclopedia Wikipedia komt als beste uit de test met een score van 78 punten.

ForeSee Results heeft het onderzoek uitgevoerd bij 226 Amerikaanse bedrijven. Daarvan scoorden slechts 14 bedrijven evenveel of minder punten dan Facebook. Daarmee bungelt Facebook samen met luchtvaartmaatschappijen, ziektekostenverzekeraars, kabelmaatschappijen en nutsbedrijven onderaan de lijst.

De slechte score van Facebook is opvallend te noemen. Uit recente cijfers van Google blijkt dat Facebook met 880 miljoen unieke bezoekers per maand de best bezochte website ter wereld is. Iedere maand groeit de website met gemiddeld 20 miljoen nieuwe gebruikers, hoewel dat de afgelopen paar maanden lager lag. Facebook verweerde zich tegen deze stelling door te zeggen dat de onderzoekbureaus verkeerde cijfers gebruiken. "Zo nu en dan verschijnen er verhalen over het verlies van gebruikers in bepaalde regio’s. Sommige rapporten gebruiken daarvoor data uit onze advertentietool. Die tool geeft echter grove schattingen over het bereik van Facebook en is niet gemaakt om als bron te dienen om de totale groei van Facebook bij te houden", aldus het bedrijf in een reactie.

Ondanks de slechte score is Facebook een interessant platform voor adverteerders, omdat het online netwerk meer dan 750 miljoen potentiële klanten kent. Volgens de onderzoekers biedt de matige gebruikerservaring mogelijkheden voor concurrenten om dat gat te dichten, doelend op Google+.

Een andere opmerkelijke uitkomst van het onderzoek is dat gebruikers Bing, de zoekmachine van Microsoft, steeds meer waarderen. Deze zoekmachine scoort maar liefst 82 punten en zit Google, dat 83 punten scoort op de index, op de hielen. De cijfers zeggen overigens niets over het gebruik van de dienst. Zoekmachine Bing heeft momenteel een marktaandeel van 14,4 procent in de zoekmarkt in de Verenigde Staten.